PERSEPSI MAHASISWA NON-MUSLIM TERHADAP MODERASI BERAGAMA DI LINGKUNGAN PERGURUAN TINGGI UMUM DI ACEH

  • Reni Kumalasari STAIN Teungku Dirundeng Meulaboh
Keywords: Perception, Non-Muslim Students, Religious Moderation

Abstract

Several survey institutions show that Public Universities (PTU) are vulnerable to exposure to radicalism, at the same time other survey institutions place Aceh as the most intolerant province. To verify previous research, this research examines the opinions of non-Muslim students regarding the practice of religious moderation in campus environments, namely Teuku Umar University (UTU) Meulaboh and Syiah Kuala University (USK) Banda Aceh. This research aims to describe the perceptions of non-Muslim students regarding implementing religious moderation in the environments of the two campuses. This research is a qualitative study that explains students' perceptions of religious moderation which are described using the four religious moderation indicators of the Indonesian Ministry of Religion. The data in this research was collected using interview techniques, questionnaires, and documentation. The results of this research show that the two PTUs are committed to implementing the values ​​of Pancasila and the 1945 Constitution, respecting minority religions, not being exclusive, and having an accommodating attitude towards culture. Overall, the percentage of non-Muslim students' perception level regarding the implementation of religious moderation is 73.25%.

References

Al-Asfahani, A.-R. (2009). Mufrodad al-Fazil Al-Qur’an. Damaskus: Darul Qalam.
Bimo Walgito, B. W. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Andi.
Choir, T., Fanani, A., & Junaidi, A. B. (2009). Islam dalam berbagai pembacaan kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Herdiansyah, H. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu Psikologi.(Rosidah, Ed.). Jakarta: Salemba Humanika.
Huriani, Y., Zulaiha, E., Dilawati, R., S2, P., Agama-Agama, S., Sunan, U., Djati, G., & Bandung, B. (2022). Buku Saku Moderasi Beragama untuk Perempuan Muslim. www.pps.uinsgd.ac.id/saas2
Jalaludin, R. (2004). Psikologi Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Kumalasari, R. (2022). Perempuan dan moderasi beragama: potensi dan tantangan perempuan dalam mewujudkan moderasi beragama. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender Dan Anak, 4(1), 50–58.
Kusnawan, A., & Rustandi, R. (2021). Menemukan Moderasi Beragama dalam Kaderisasi Dakwah: Kajian pada Pemuda Persatuan Islam Jawa Barat. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 5(1), 41–61.
Kementrian Agama. (2019). Moderasi Beragama. Jakarta: Direktorat Pendis.
Nasional, I. D. P. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.
Nur, H. B. M., Mohamed, S. S. B. P., & Rambely, N. A. S. (2021). Hubungan Sosial Mayoritas Islam Dengan Minoritas Agama-Agama Lain Di Kota Banda Aceh-Indonesia. Jurnal Al-Ijtimaiyyah, 7(2), 213–236.
Penyusun Kementerian Agama Katalog Dalam Terbitan Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI Tanya Jawab Moderasi Beragama, T. R., & Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama Republik Indonesia, oleh. (2019). TANYA JAWAB MODERASI BERAGAMA.
Priyanto, A., Saputri, M. M., & Fauzi, R. (2021). Moderasu Beragama Dan Merdeka Belajar: Studi Prilaku Moderat Mahasiswa IAIN Pekalongan. Refleksi Jurnal Filsafat Dan Pemikiran Islam, 21(1), 41–58.
Ramadhan, M. R. (2022). Moderasi Beragama dalam Keragaman pada Perguruan Tinggi Umum di Era Society 5.0: Strategi dan Implementasi. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 6(1), 980–987.
Rijal, M. K., Nasir, M., & Rahman, F. (2022). Potret Moderasi Beragama di Kalangan Mahasiswa. PUSAKA, 10(1), 172–185.
Shaleh, A. R. (2008). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Prespektif Islam. Jakarta: Kencana.
Siswoyo, D. (2007). Dkk. Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Ash-Shaff.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharto, B. (2019). Moderasi Beragama dari Indonesia untuk Dunia. Yogyakarta: LKis.
Triputra, D. R., & Pranoto, B. A. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap implementasi pembelajaran PAI berbasis moderasi islam dalam menangkal sikap intoleran dan faham radikal. Annizom, 5(3).
Zamimah, I. (2018). Moderatisme islam dalam konteks keindonesiaan. Jurnal Al-Fanar, 1(1), 75–90.
Zulkifli. (2021). Persepsi mahasantri Ma’had Al Jami’ah IAIN Palangkaraya Terhadap Moderasi Beragama (C. Z. El Bilad, Ed.). Fakultas Adab dan Dakwah IAIN Palangkaraya.
Published
2025-06-16
Section
Articles