NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM TRADISI MEGENGAN DI DESA LANGGENHARJO KECAMATAN JUWANA KABUPATEN PATI

  • Sinta Nur Azizah IAIN Kudus
  • Puspo Nugroho Institut Agama Islam Negeri Kudus
Keywords: Values, Islamic Education, Megengan Tradition

Abstract

This research aims to describe the implementation and values ​​of Islamic education in the megengan tradition. This type of research uses a qualitative descriptive method with a phenomenological approach. This research took place in Langgenharjo village, Juwana subdistrict, Pati Regency. The data collection methods for this research are observation, interviews and documentation methods. The results obtained from this research are that the implementation of the Megengan tradition is carried out in the month of Sha'ban in the afternoon until dusk at the prayer room by bringing food in the form of blessed rice brought from home which will later be exchanged with other people. The implementation of the megengan tradition begins with an opening, mauidhoh hasanah, tahlil, prayer and closing. The implementation of this tradition is led by religious figures. The values ​​of Islamic education in the Megengan tradition include gratitude, togetherness, tolerance and simplicity.

 

Keywords: Values, Islamic Education, Megengan Tradition

References

Amini, N., & Sari, Y. M. (2022). Penanaman Nilai Kesederhanaan Sejak Dini Dalam Perspektif Hadits. Jurnal Amal Pendidikan, 3(2), 134–145.
Andriani A. Zain & Badu, R. S. (2024). Akuntansi dalam Tradisi Hileiya. Selat Media.
Aziz, R. M., & Sidna, N. (2023). Eksplorasi Muatan Nilai Karakter Dalam Kesenian Islam Kencreng Jawa. Bidayah: Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 174–188.
Darna, I. W. (2023). Pendidikan Karakter Tanggung Jawab Siapa?: Pentingnya Sinergi Rumah, Sekolah dan Masyarakat demi Membentuk Karakter Siswa. Nilacakra.
Edi, F. R. S. (2016). Teori Wawancara Psikodignostik. Penerbit LeutikaPrio.
Fadli, R. V. (2022). Nilai-Nilai Multikulturalisme Tradisi Kupatan di Desa Plosoarang Kecamatan Sanankulon Kabupaten Blitar. AL MA’ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 4(1), 12–20.
Faizahisme. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Buku Debat Islam Vs Non Islam Karya Dr. Zakir Naik. GUEPEDIA.
Fauziyah, E., Yarno, Y., & Hermoyo, R. P. (2021). Simbol Pada Tradisi Megengan Di Desa Kedungrejo, Waru, Sidoarjo (Kajian Semiotika Roland Barthes). Prosiding Samasta. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/232%20%E2%80%93%20239
Hidayah, W. N. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Bagi Remaja Yang Pacaran Dan Kebelet Menikah. CV. Pilar Nusantara.
Lubis, M. A. (2015). Effective Implementation of the Integrated Islamic Education. Global Journal Al Thaqafah, 5(1), 59–68. https://doi.org/10.7187/GJAT792015.05.01
Milasari, A. V. M., & Sudrajat, A. (2022). Makna Simbolik Tradisi Megengan Bagi Warga Desa Ngadirojo Ponorogo. UNESA. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paradigma/article/download/46807/39279
Ni'matuzahroh & Prasetyaningrum (2018). Observasi: Teori Dan Aplikasi Dalam Psikologi. UMMPress.
Niswah, L. H., dkk. (2021). Mandala Berbudaya: Astha Jathayu. Penerbit Pustaka Rumah C1nta.
Rahayu, G. A. I., & Jayendra, P. S. (2023). Tradisi Majejahitan: Sebuah Konstruksi Pembelajaran Berbasis Etnopedagogi Pada Tingkat Sekolah Dasar. CV. Intelektual Manifes Media.
Simanjuntak, B. A. (2016). Tradisi, Agama, dan Akseptasi Modernisasi Pada Masyarakat Pedesaan Jawa (Edisi Revisi). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Suprapto. (2020). Dialektika Islam Dan Budaya Nusantara: Dari Negosiasi, Adaptasi Hingga Komodifikasi. Prenada Media.
Tsindisyifa30. (2020). Insecure No, Bersyukur Yes. Guepedia.
Tumangkeng, S. Y. L., & Maramis, J. B. (2022). Kajian Pendekatan Fenomenologi: Literature Review. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 23(1), 14–32.
Wibisono, M. Y., Zakaria, T., & Viktorahadi, R. F. B. (2022). Persepsi dan Praktik Toleransi Beragama di Kalangan Mahasiswa Muslim dan Non-Muslim. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Yuliani, T., dkk. (2022). Filsafat Pendidikan Islam Telaah Konsep dan Aplikasi. Cv. Azka Pustaka.
Published
2025-06-16
Section
Articles