PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MELAKUKAN SHOLAT SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
The research aims to see how the influence of developing interactive multimedia-based learning media is to improve the ability to pray. The focus of research for fourth-grade students at SD Negeri 115525 Sigambal. The material to be packaged is the primary material and the core of learning to pray. The packaged components are sound audio, visualization of images, videos, animations, and sentences or text. The teaching media section consists of introductions, media information assistance, teaching materials, assignments, and exam questions. The media is equipped with a button that makes the media move between the sheets of teaching media. Research methods R&D or Research and Development. Field test with the Guttman Scale for smooth scoring. The Guttman scale will generate action with a definite value, divided into two choices, yes or no. The effect of developing interactive multimedia-based learning media can improve the ability to pray for fourth-grade students at SD Negeri 115525 Sigambal has been recognized as eligible to be a teaching medium for grade four elementary school students at SD Negeri 115525 Sigambal
References
Analia, R. E. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Demonstrasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 Pada Mata Pelajaran Pai Dengan Materi Sholat (Penelitian Di SDN Kersamenak II Tarogong Kidul). Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 32–38.
Arista, R. N. (2021). Analisis Sikap Spiritual dalam Buku Teks Siswa Pai dan Budi Pekerti Untuk SD/MI Kelas V Terbitan Kemdikbud Berdasarkan Perkembangan Anak.
Fakhrurrazi, F. (2020). Peserta Didik Dalam Wawasan Al-Qur’an. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 40–49.
Faujiah, A., Tafsir, A., & Sumadi, S. (2018). Pengembangan Karakter Anak Di Indonesia Heritage Foundation (Ihf) Depok. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(2), 163–186.
Indrawati, N. (2021). Analisis Kompetensi Guru PAI Dalam Pembentukan Karakter Siswa SMP 2 Tuntang Kabupaten Semarang Tahun 2019/2020.
Krismoniansyah, R., Warsah, I., Jaya, G. P., & Abdu, M. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Tradisi Suroan: Studi di Desa IV Suku Menanti, Sindang Dataran Kabupaten Rejang Lebong. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 1–14.
Mawarni, S., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan digital book interaktif mata kuliah pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mahasiswa teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 84–96.
Mulyatiningsih, E. (2016). Pengembangan model pembelajaran. Diakses Dari Http://Staff. Uny. Ac. Id/Sites/Default/Files/Pengabdian/Dra-Endang-Mulyatiningsih-Mpd/7cpengembangan-Model-Pembelajaran. Pdf. Pada September.
Purba, Ramen A, Rofiki, I., Purba, S., Purba, P. B., Bachtiar, E., Iskandar, A., Febrianty, F., Yanti, Y., Simarmata, J., & Chamidah, D. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Purba, Ramen A, Tamrin, A. F., Bachtiar, E., Makbul, R., Rofiki, I., Metanfanuan, T., Masrul, M., Simarmata, J., Juliana, J., & Irawan, E. (2020). Teknologi Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Purba, Ramen Antonov. (2017). Pendeteksian Sisi Tepi Objek Citra Digital Menggunakan Operator Laplace Dengan Teknik Konvolusi Untuk Menghasilkan Bahan Dasar Menggambar Anak. Semnasteknomedia Online, 5(1), 2–4.
Rosyida, N. N. (2020). Korelasi antara hasil belajar mata pelajaran pendidikan agama islam (PAI) dengan emotional quotient (EQ) peserta didik di SMP Negeri 2 Prambon Nganjuk. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Sari, F. A. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Membaca Teks Berhuruf Jawa untuk Siswa Kelas VII SMP di Kecamatan Ungaran Timur. UNNES.
Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media.
Sudarmanto, E., Purba, R. A., Nur, N. K., Revida, E., Hasibuan, A., Recard, M., Samsir, S., Simbolon, I., Chaerul, M., & Tambunan, E. H. (2021). Pengembangan Budaya Akademik. Yayasan Kita Menulis.
Sulfemi, W. B. (2018). Pengaruh disiplin ibadah sholat, lingkungan sekolah, dan intelegensi terhadap hasil belajar peserta didik mata pelajaran pendidikan agama Islam. Edukasi, 16(2), 294585.
Ulwiyah, N., & Praditasari, S. (2017). Pengaruh Kegiatan Kepramukaan Terhadap Disiplin Siswa di Madrasah Tsanawiyah Darul Ulum Bandung Diwek Jombang Tahun Pelajaran 2016-2017. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 235–257.
Wilsa, A. W. (2019). Perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan multimedia interaktif dengan buku teks dalam pembelajaran biologi di SMA. Jurnal Mangifera Edu, 4(1), 62–70.
Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 35.
Yusrianti, Y. (2019). Strategi Guru PAI dalam Pelaksanaan Salat Berjamaah pada Peserta Didik di SMP Negeri 7 Palopo. Institut Agama Islam Negeri Palopo.
Yusrina, J. A. (2014). Studi analisis hadis nabi tentang perintah shalat pada anak sejak usia 7 tahun dalam perspektif pendidikan islam. UIN Walisongo.
Copyright (c) 2021 Fauzi Ahmad Syawaluddin, Jailani Syahputra Siregar, Betti Megawati, Samsir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.