PENERAPAN TEORI BELAJAR BRUNER DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VI SD IT SALSABILA 8 PANDOWOHARJO
Abstract
The purpose of this study was to find out the application of learning mathematics at SD ITSalsabila 8 Pandowoharjo using the application of Bruner's learning theory by using concrete objects as media to make it easier for students to understand mathematical concepts. This research approach is a qualitative research with observation and interview research designs to find out how to apply mathematics learning at SD ITSalsabila 8 Pandowoharjo. The research subjects in this study were teachers who taught mathematics for class VI SD ITSalsabila 8 Pandowoharjo. The results showed that by applying Bruner's learning theory there was an increase in students' learning abilities in learning mathematics. This is because the learning process using concrete objects makes students more interested in learning, the presence of concrete objects also makes students more active. The use of concrete media can create a fun learning atmosphere and can motivate students to learn. Learning systems using media are more effectively applied to students because the use of concrete objects can bridge abstract mathematical concepts into concrete ones.
References
Anwar. (2016). Meningkatkan Kemampuan Menghitung Luas Bangun Ruang Melalui Benda Konkret Sekitar Siswa Kelas VI SDN Talabiu Tahun Pelajaran 2011/2012. JIME, 147.
Azra, F., Deni, S., & Syahrir. (2020). Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Mandala Education, 148.
Billy, S. (2017). Bukti Informal dalam Pembelajaran Matematika. Al-Jabar, 24.
Dewi, L. (2015). Penerapan Teori Bruner Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 141.
Fahmi, A. M. (2020). KESULITAN BELAJAR SISWA DAN PENANGANANNYA PADA PEMBELAJARAN. Jurnal Inovasi Penelitian, 1000.
Hatip Ahmad, S. W. (2021). Teori Kognitif Bruner dalam Pembelajaran Matematika. PHI Jurnal Pendidikan Matematika, 97.
Husna Amalia, N. (2022). Strategi Pembelajaran Matematika Mengenal Nilai dan Angka Melalui Bermain dan Benda-Benda Konkret pada Anak Usia Dini. Pedagogi, 33.
Khairunnisa Firda Gusti, I. N. (2020). Media Pembelajaran Matematika Konkret5 Versus Digital: Systematic Literature Review di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Tadris Matematika, 140.
Kristiani Novi, P. K. (2016). Keefektifan Pembelajaran Matematika Melalui Penggunaan Media Benda Konkret pada Kelas V SD Timuran. Jurnal Prima Edukasia, 175.
Lira, A. D. (2015). Pemgaruh Penerapan Teori Belajar Bruner Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Khatulistiwa, 12.
rani, N. p., Syahrifuddin, & Lazim, N. (2020). PENERAPAN TEORI JEROME BRUNER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. PRIMARY, 10.
Sadana, D. A., & Jayanti, P. P. (2020). Penyelesaian Soal Cerita pada Siswa Diskalkulia ditinjau dari Teori Bruner dengan Metode Drill. Jurnal Pendidikan Matematika, 14.
Siti, A. (2014). Alat Peraga Pembelajaran Matematika. Jurnal Tarbawiyah, 15.
Sufri, M. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Yogyakarta: 72.
Suparni. (2015). Demonstrasi Benda Konkrit dalam Pembelajaran Matematika. Logaritma, 141.
Susilawati. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada KD 3.6 Menjelaskan dan Menemukan Jaringan-Jaringan Bangun Ruang Sederhana (Kubus dan Balok) Melalui Penggunaan Media Benda Konkret di Kelas V SD Negeri V Madurejo Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Hadratul Madaniyah, 49.
Syahraini, T. (2014). Metode ceramah: Konsep dan Aplikasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 401.
Syamsur, R. (2016). Efektivitas Pembelajaran Matematika Siswa Melalui Penerapan Teori Belajar Bruner. Prosiding Seminar Nasional, 495.
Copyright (c) 2023 AL-IHTIRAFIAH: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.