THE EFFECTIVENESS OF EXEMPLARY AND HABITUAL METHODS IN SHAPING STUDENTS' MORALS AT SMA NEGERI 1 BENGKUNAT

  • Waliyan Anggara Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Nilawati Tadjuddin Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
Keywords: Exemplary Method, Habituation Methods, Moral Education, Senior High School

Abstract

This study explores the effectiveness of exemplary and habituation methods in learning morals at SMA Negeri 1 Bengkunat, Ngaras District, Pesisir Barat Regency. This research uses a qualitative approach with a descriptive method, focusing on understanding phenomena holistically through descriptions of words in a natural context. Data were collected through observation, interview, and documentation techniques, with purposive sampling techniques involving principals, teachers, and school staff as the primary informants. The results showed that the exemplary method effectively shapes student character, where students learn moral values by observing teachers as role models. The success of this method is driven by teacher competence and a supportive school environment. The habituation method is also effective through positive habits that are applied regularly, with teachers as facilitators who use positive and negative reinforcement to instill moral values. To improve the effectiveness of both methods, it is recommended that teachers provide more varied examples, utilize interactive learning media, and optimize rewards.

References

Alimin, M., & Muzammil, M. (2020). Keteladanan Guru Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Keagamaan Sebagai Upaya Pembinaan Akhlakul Karimah Siswa. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 4(1), 43–54.

Arief, A. (2002). Pengantar ilmu dan metodologi pendidikan Islam. Ciputat Pers.

Arifin, A., Nurhasanah, E., & Jamaah, J. (2024). Analisis Peran Guru dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Evaluasi Dan Kajian Strategis Pendidikan Dasar, 1(2), 51–56.

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social-Cognitive Theory. Prentice Hall Inc. https://doi.org/10.2307/258004

Dewantara, K. H. (2013). Pendidikan sesuatu yang pendidikan membebaskan yang. Pendidikan Usia Dini.

Elmontadzery, A. Y. F., Basori, A. R., & Mujadid, M. (2024). Internalisasi nilai-nilai pendidikan Islam dalam peningkatan karakter religius di MA NU Putra Buntet Pesantren Cirebon. TSAQAFATUNA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(1), 67–81.

Fahham, A. M. (2024). Kekerasan Pada Anak Di Satuan Pendidikan.

Faiz, A. (2019). Program Pembiasaan Berbasis Pendidikan Karakter Di Sekolah. Jurnal PGSD, 5(2), 1–10.

Ferster, C. B., & Skinner, B. F. (1957). Schedules of reinforcement.

Fikriyah, S., Mayasari, A., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran orang tua terhadap pembentukan karakter anak dalam menyikapi bullying. Jurnal Tahsinia, 3(1), 11–19.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25–29.

Husna, H. (2022). Strategi Keteladanan dan Pembiasaan Guru Akidah Akhlak dalam Membentuk Karakter Tanggung Jawab pada Siswa Kelas VIII di MTs Miftahul Huda Ngreco Kediri. IAIN Kediri.

Kamila, N., Al-Afthoni, F. Z., & Nada, N. U. Q. (2025). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Shalat Dhuha Berjamaah Di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum 04 Mundurejo. An-Nadwah: Journal Research on Islamic Education, 1(01), 74–88.

Lickona, Thomas. (1999). Character Education: Seven Crucial Issues. Action in Teacher Education. https://doi.org/10.1080/01626620.1999.10462937

Lickona, THOMAS. (1991). The Character on Development. England.(Educational Psychology). Elsevier publishing.

Moleong, L. J. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mustad, A. (2019). Implementasi pendidikan karakter dengan model pembiasaan untuk meningkatkan kedisiplinan siswa di SDN Mluweh 01 Kecamatan Ungaran Timur Kabupaten Semarang. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2).

Rahmelia, V., & Wijayanti, A. T. (2025). Analisis Faktor Penghambat dan Model Implementasi Pendidikan Karakter di Indonesia. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 8(1), 22–30.

Rosita, R., & Muhtar, T. (2022). Urgensi Pendidikan Karakter: Tantangan Moralitas dalam Dinamika Kehidupan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3138

Sari, V. K., Akhwani, A., Hidayat, M. T., & Rahayu, D. W. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Antikorupsi Melalui Ekstrakurikuler dan Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2106–2115.

Saryadi, S., Putri, S. N. A., Puspitasari, H., & Setyaningsih, E. (2020). Pembiasaan sholat dhuha berjama’ah terhadap pendidikan karakter siswa di SMP Muhammadiyah 4 Sambi. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(2), 120–125.

Shodiq, M., & Kuswanto, K. (2024). Strategi Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pendidikan Berbasis Keteladanan Dan Pembiasaan. Arsy, 8(2), 134–146.

Sugiyono. (2019). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN. In Bandung:Alfabeta.

Ulum, M. (2018). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pendidikan Berbasis Pondok Pesantren. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 382–397.

Wardhani, N. W., & Wahono, M. (2017). Keteladanan guru sebagai penguat proses pendidikan karakter. Untirta Civic Education Journal, 2(1).

Wirayanti, W., Erna, E., Cherawati, C., & Khaerani, S. (2024). Metode Pendidikan Tradisional Pesantren dalam Membina Akhlak Santri (Studi Pesantren Nahdlatul Ulum Kabupaten Maros). Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 424–437.

Published
2025-06-30
How to Cite
Anggara, W., & Tadjuddin, N. (2025). THE EFFECTIVENESS OF EXEMPLARY AND HABITUAL METHODS IN SHAPING STUDENTS’ MORALS AT SMA NEGERI 1 BENGKUNAT. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 17(1), 40 - 55. https://doi.org/10.47498/tadib.v17i1.4518
Section
Articles