IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU (AKB)

  • Muhamad Tisna Nugraha Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak
  • Yayat Hidayatulloh STIT Qurrota A'yun Samarang
  • Uus Ruswandi UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Mohamad Erihadiana UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Abstract

The abstract is to be in the fully-justified text after Indonesia.  Abstract with single column as it is here. The abstract is to be in 12-point Times New Roman, single-spaced type, and between 150-200 words in length. Leave two blank lines after the abstract or list three to five keywords related to the articles, then continued with the main text of the article. This study aims to provide a general description of the implementation of multicultural education during the New Habit Adaptation. This as an impact on Coronavirus Diseases 2019 (Covid-19) pandemic and the implementation of social distancing and physical distancing policies to minimize the spread of the outbreak. The method in this study is used a qualitative method with a research design is library research. Meanwhile, the research instruments used in this research are documentation and observation. Based on the results of the research, it shows the implementation of multicultural education in New Habit Adaptation, is to insert the values ​​of multicultural education in the core competencies of learning both online, through applications such as WhatsApp groups, zoom, and google classrooms, and through offline such as by using student handbooks, Student Worksheets, and others. The forms of program activities that can be carried out in implementing multicultural education include a) (content-oriented programs, b) student-oriented programs, and c) socially-oriented programs.

References

Ambarudin, R. Ibnu. (2016). Pendidikan Multikultural untuk Membangun Bangsa yang Nasionalis Religius. Jurnal Civics: Media kajian Kewarganegaraan. Vol 13, No 1. 28-45.
Anggito, Albi & Johan Setiawan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.
An-Nawawi, Imam. (2018). Riyadhus Shalihin II. Terj. Mida Latifatul Muzammirah. Yogyakarta: DIVA Press.
Asfiati. (2016). Pendekatan Humanis dalam Pengembangan Kurikulum. Medan: Perdana Publishing.
Baidhawy, Zakiyuddin. (2005). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Fauziah, Kuni Isna Ariesta Fauziah & Mulkuk Farisa Nalva. (2019). Pendidikan Multikultural sebagai Strategi Deradikalisasi. Media Komunikasi Sosial Keagamaan. Vol. 19, No. 02. 208-223.
Halkis, Mhd. (2017). Konstelasi Politik Indonesia: Pancasila dalam Analisis Fenomenologi Hermeneutika. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor.
https://covid19.go.id/, diakses tanggal 25 Oktober 2020
https://puspensos.kemsos.go.id/en/Publikasi/topic/741, diakses tanggal 25 Oktober 2020
https://setneg.go.id/baca/index/presiden_jokowi_pemerintah_ingin_masyarakat_produktif_dan_aman_dari_covid_19, diakses tanggal 25 Oktober 2020
https://www.worldometers.info/coronavirus/, diakses tanggal 25 Oktober 2020
Malyana, Andasia. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar di teluk Betung Utara Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia. Vol. 2, No. 1, 67-76.
Nurcholis, Dani. (2019). Transformasi Pendidikan Multikultural di Sekolah. Pasuruan: Abimayu.
Peraturan Gubernur Jawa Barat Nomor 46 Tahun 2020 Tentang Pedoman Pembatasan Sosial Berskala Besar Secara Proporsional Sesuai Level Kewaspadaan Daerah Kabupaten/Kota Sebagai Persiapan Pelaksanaan Adaptasi Kebiasaan Baru Untuk Pencegahan dan Pengendalian Coronavirus Disease 2019 (COVID-19).
Peraturan Sekretaris Jendral Nomor 14 Tahun 2020 Tentang Petunjuk Teknis Bantuan Kuota Data Internet Tahun 2020.
Peraturan Walikota Bandung. Nomor 37 Tahun 2020 Tentang Pedoman Pelaksanaan Adaptasi Kebiasaan Baru dalam Rangka Pencegahan dan Pengendalian Coronavirus Disease 2019 (Covid-19).
Puspita, Yenny. (2018). Pentingnya Pendidikan Multikultural. Prosiding Seminar Nasional. Palembang: Universitas PGRI Palembang.
Putra, Chandra Andika. (2020). Seri 3 Covid-19 & New Normal: Informasi yang Harus Diketahui Seputar Coronavirus. Bogor: Guepedia.
Sapsuha, M. Tahir. (2013). Pendidikan Multikultural Berbasis Konseling Budaya Masyarakat Maluku Utara. Yogyakarta: LKiS.
Sitti Mania. (2010). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan. Vol. 13 No 1. 78-91.
Subagiyo, Aris. Wawargita Permata Wijayanti, Dwi Maulidatuz Zakiyah. (2017). Pengelolaan Wilayah Pesisir dan Pulau-Pulau Kecil. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Subandi. (2017). Menderadikalisasi Faham Radikal Melalui Pendidikan Multikultural dan Karakter Lokal di Lampung. Fikri: Jurnal Kajian Agama, Sosial dan Budaya. Vol. 2, No. (2), 457-484.
Sugiarto, Eko. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis. Yogyakarta: Suaka Media.
Published
2020-12-31
How to Cite
NUGRAHA, Muhamad Tisna et al. IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU (AKB). AT-TA'DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, [S.l.], p. 138-148, dec. 2020. ISSN 2615-2398. Available at: <https://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/379>. Date accessed: 18 may 2021. doi: https://doi.org/10.47498/tadib.v12i02.379.
Section
Articles