IMPLEMENTASI METODOLOGI PENDIDIKAN DALAM AL-QURAN DAN HADIS

  • M. Nasir Universitas Teuku Umar
  • Muharir
  • Muhibbul Subhi Universitas Teuku Umar
Keywords: Educational methodology, Quran and Hadith

Abstract

This research aims to explain the Implementation of Educational Methodology in the Qur'an and Hadith. The type of research used in this study is a literature study using a descriptive analysis approach method. This research is carried out by collecting various kinds of information and studying literature related to the methodology of education in Islam contained in the Qur'an and Hadith. The results of this study show that the Qur'an and Hadith have a significant role, especially in the perfect application of Islamic education to students. It can help students better understand Islamic religious teachings and how to practice them in daily life, and it can help increase students' interest and motivation in learning. Educational methodologies in the Qur'an and Hadith are also important for educators and students to understand the basic principles of Islamic education based on the Qur'an and Hadith, develop communication skills, speaking ethics, commendable morals and understand students' physical and spiritual needs.

References

Bte Sun’an, S., Anwar, K., & Rajab, K. (2023). Analisis implementasi metode pendidikan Islam Abdurrahman Al-Nahlawy di Madrasah Singapura. Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 197–208. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i2.14332

FADRIATI, F. (2016). Prinsip-Prinsip Metode Pendidikan Islam Dalam Alquran. Ta’dib, 15(1). https://doi.org/10.31958/jt.v15i1.220

Fardilah, E., Ariza, H., & Sufyan, M. (2023). Implementasi Metode Ceramah dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Lareh Sago Halaban. Indonesian Reserch Journal on Education, 3(1), 747–754.

Haerudin, D. A., & Cahyati, N. (2018). Penerapan Metode Storytelling Berbasis Cerita Rakyat dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Anak. Jurnal Pelita PAUD, 3(1), 1–9.

Handayani, S. (2023). Metode Pendidikan Islam Perspektif Hadits Satri. Journal On Teacher Educatio, 4(3), 264–270.

Haq, T. Z. (2019). Metode Diskusi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 15. https://doi.org/10.30659/jpai.2.2.15-24

Holisah, H. (2022). Implementasi Pendekatan Humanis dalam meningkatkan Self Confident Pada Kemampuan Literasi Siswa. Jurnal Basicedu, 6(1), 1440–1448. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2135

Maya, R. (2017). Pemikiran Pendidikan Muhammad Quthb Tentang Metode Keteladanan. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 16. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/92/93

Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363

Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 5(1). https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.71

Nasution, Z. (2019). Metode Pembelajaran Pendidik Profesioanl Dalam Alquran. Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 109–123. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/benchmarking%0AMETODE

Ngadi, M. (2020). Perencanaan Pendidikan Dalam Studi Alquran Dan Hadits. Jurnal Al Himayah, 4(2), 338–350. http://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ah/article/view/2128

Nurrohmah, M. R., & Syahid, A. (2020). Tujuan Pendidikan Perspektif Al-Quran dan Pendidikan Barat. Attractive : Innovative Education Journal, 2(2), 34. https://doi.org/10.51278/aj.v2i2.48

Prijanto, J. H., & de Kock, F. (2021). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4318/1894

Qowim, A. N. (2020). Metode Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 35–58. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.53

Ramdiana, H. (2020). Apersepsi Pembelajaran Melalui Cerita-Cerita Lucu untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran dan Profesionalisme Guru dengan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Di SMAN 21 Garut. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 18–28. https://doi.org/10.17977/um038v3i12019p018

Ridwan, A., & Mustofa, T. (2023). Penerapan Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Semangat Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn Plawad 04. Ansiru Pai, 276–283.

Safira, N. F. S. (2021). Analisis Penerapan Metode Tanya Jawab DalamPerkembangan Bahasa Anak. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 6(1), 11–20.

Siregar, I. R. (2022). Prinsip-prinsip Pendidikan dalam Perspektif Hadis. Al-Mu’tabar Jurnal Ilmu Hadis, II, 12–30.

Sugeng Prianto, Darwin Hamisi, & Evi Octaviana. (2021). Metode Pendidikan Agama Islam Dalam Al-Qur’an. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 118–127. https://doi.org/10.51468/jpi.v2i2.45

Suyati, S., Ali, I., Radinal, W., & Arrohmatan, A. (2023). Metode Pendidikan Perspektif Tafsir Tarbawi. Jurnal Insan Cendekia, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.54012/jurnalinsancendekia.v4i1.133

Published
2024-07-03
How to Cite
Nasir, M., Muharir, & Subhi, M. (2024). IMPLEMENTASI METODOLOGI PENDIDIKAN DALAM AL-QURAN DAN HADIS. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 16(1), 76 - 89. https://doi.org/10.47498/tadib.v16i1.3304