INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MICROSOFT TEAMS DI SMKN 1 PURWOSARI
Abstract
This research discusses the innovation of using Microsoft Teams as a learning medium in Islamic Religious Education at SMKN 1 Purwosari. The development of technology forces teachers to be more creative in teaching, taking advantage of the various applications and learning media available. Microsoft Teams, an online learning platform, was chosen for its ability to facilitate collaboration and interaction between teachers and students. This study uses a qualitative approach with a descriptive method involving observation, interviews, and documentation to collect data from teachers, students, principals, and IT staff at SMKN 1 Purwosari. The study results show that implementing Microsoft Teams has increased student engagement and motivation, made it easier for teachers to deliver materials, and improved student learning outcomes. However, challenges such as internet access problems and the need for technical training for teachers have also been identified. The study concludes that despite the obstacles, using Microsoft Teams effectively improves the quality of Islamic Religious Education learning and provides practical recommendations for developing educational technology in schools
References
Abdjul, I. H., Jahja, M., Nuayi, A. W., & Arbie, A. (2021). Pengaruh Penerapan Microsoft Teams Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Getaran Harmonis. Jambura Physics Journal, 3(2), 101–111. https://doi.org/10.34312/jpj.v3i2.11229
Aprilia, W., Jamhuri, M., Yusuf, A., Nur, M., Risalah, H., Pendidikan, J., Islam, S., Hadi, M. N., Meningkatkan, U., Dan, M., Belajar, H., Pada, S., Sejarah, P., Islam, K., Sma, D., Arif, M. ’, Pandaan, N. U., Risalah, ", & Studi, D. (2023). Penerapan Media Web Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Penerapan Media Web Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Sma Ma’arif Nu Pandaan. Islam, 9(4), 1442.
Dinda, A. R. (2022). Penerapan Aplikasi Microsoft Teams Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Smk Negeri 1 Slawi Kabupaten ….
Fauziatun, N. (2021). Implementasi Microsoft Teams for Education. Tesis Program Studi Pendidikan Agama Islam Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.
Herdi, Farhy, M. F., & Kasriyati, D. (2020). Pelatihan Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Microsoft Teams di SMK Negeri 1 Kandis. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 33. https://doi.org/10.33977/0280-009-015-003
Juliansyah, W. A., Suryani, N., & Agung, L. (2018). Matematika dalam Multimedia Flipbook: Kreatifitas Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Siswa. Teknodika, Jurnal Penelitian Teknologi Pendidikan, 16(01), 52.
Munawaroh, F., Muhammada, & Yusuf, A. (2023). Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Agama Islam (PAI). Journal of Education and Instruction, 6, 761.
Rahmasari, B. S. (2022). Aplikasi Microsof Teams: Alternatif Media Pembelajaran Membaca Bahasa Inggris untuk Siswa SD pada Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2854–2862. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2506
Rahmi, F., & Hafinda, T. (2023). Implementasi Model Blended Learning: Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa SMP Negeri 2 Aceh Jaya. ISTIFHAM: Journal Of Islamic Studies, 1(1), 11–22.
Rakhmawati, I., & Sulistianingsih, D. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Matematika Berbantuan Microsoft Teams Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI SMA. Edusaintek, 4, 73.
Romadhoni, A. A., Supardi, S., & Aman, A. (2021). Pengembangan Pembelajaran Sejarah Berbasis Microsoft Teams Untuk Membentuk Kecakapan Abad 21. Chronologia, 3(2), 86. https://doi.org/10.22236/jhe.v3i2.7800
Sanjaya, W. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan KurikulumTingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kencana.
Sa’ud, & Syaifuddin, U. (2017). Inovasi Pendidikan. Alfabeta.
Situmorang, A. S., & Siahaan, F. B. (2020). pembelajaran Microsoft Teams for Education terhadap. 1–13.
Switri, E. (2022). Teknologi dan Media Pendidikan dalam Pembelajaran. Qiara.
Widiyarso, T. H., & Sutama. (2021). Efektifitas penggunaan Microsft Teams Dalam Pembelajaran E-Learning Bagi Guru Selama Pandemi Covid-19. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21, 17.
Yusuf, W. F., & Sholikha, S. I. (2022). Manajemen Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Cerdas Cermat Agama Islam di SDN Glagahsari 1 Sukorejo Pasuruan. Journal Multicultural of Islamic Education, Volume 6(1), 5.
Copyright (c) 2024 Alfina Rachma Ramadhani, Muhammada, Ahmad Ma’ruf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.