EXPERIMENTAL ANALYSIS OF USING EXAMPLE-NONEXAMPLE METHOD IN INCREASING STUDENTS' READING SKILLS

  • Ayu Fardillah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh,
  • Maya Agustina STAIN Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Nurul Hidayah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
Keywords: Learning Model, Examples and Non-Examples, Reading Ability

Abstract

This research aims to enhance the reading ability of students at MIN 21 Meulaboh by implementing the Examples and Non-Examples method. It is a quasi-experimental study with a one-group pre-test and post-test design. The population of this study consists of 16 students in the second grade of MIN 21 Meulaboh. Data collection techniques include observation sheets for student activities, teacher observations, and pre-test and post-test assessments. The data analysis results before applying the Examples and Non-Examples method showed that students' reading ability obtained an average score of 79.68. After applying the Examples and Non-Examples model, the average score increased to 92.81. The hypothesis testing results for the second-grade students showed a calculated t-value greater than the critical t-value (24.75 > 1.75), indicating the rejection of the null hypothesis (Ho) and the acceptance of the alternative hypothesis (Ha). These findings demonstrate the influence of implementing the Examples and Non-Examples model in improving students' reading ability at MIN 21 West Aceh

References

Agus, R. (2013). Perpustakaan Islam: Konsep Sejarah, Dan Kontribusinya Dalam Membangun Peradaban Islam Masa Klasik. Penerbit: PT Rajagrafindo Persada, Jakarta.

Agustina, M. (2018). Problem Base Learning (PBL): Suatu Model Pembelajaran untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kreatif Siswa. At-Ta’dib : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(02).

Aprilia, E., Pargito, P., & Widodo, S. (n.d.). Pembelajaran Kooperatif Picture And Picture untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi [PhD Thesis]. Lampung University.

Arrezha, I., & Thamrin, A. G. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Examples Non-Examples Untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Gambar Teknik Kelas X TKBB SMK Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Indonesian Journal Of Civil Engineering Education, 4(1).

Ayu Sulastri, S. N., Jamin, H., & Agustina, M. (2021). Optimalisasi Penggunaan Proyektor dalam Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPA. AL-IHTIRAFIAH: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH, 1(1), 67–77. https://doi.org/10.47498/ihtirafiah.v1i01.604

Dewi, S. E. K., & Pertiwi, R. P. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Kelas 1 SD/MI Dengan Metode Iqro Di Madrasah Ibtidaiyah Al Hikmah Purwodadi Belitang Mulya OKU Timur. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1(1), 11–15.

Habibah, S. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non Examples Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tokoh-Tokoh Pergerakan Nasional Kelas V SDN 70 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4).

HASAN, F. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Membaca Siswa Di Kelas IV SDN 13 Bongomeme Kabupaten Gorontalo. Skripsi, 1(151410108).

Hasan, K. (2021). Utilization of Social Media In Islamic Religious Education Learning. At-Tarbiyat : Jurnal Pendidikan Islam, 04(02), 273–283.

Karno, K. (2018). Penggunaan Model Examples Non Examples untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran IPS Siswa SD. Academy of Education Journal, 9(2), 109–116.

Lintuman, A., & Wijaya, A. (2020). Keefektifan model pembelajaran berbasis inkuiri ditinjau dari prestasi belajar dan kepercayaan diri dalam belajar matematika siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1), 13–23.

Qibtiyah, M. (2021). Upaya Guru Dalam Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik Selama Pandemi Di Kelas IV MIN 1 Pasuruan [PhD Thesis]. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Rahmiati, J. (2015). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Penerapan Model Pembelajaran Examples Non Examples Pada Siswa Kelas I MI Nurussalam Alabio.

Ruslan, R., & Wibayanti, S. H. (2019). Pentingnya Meningkatkan Minat Baca Siswa. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 12(01).

Satrin, S. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Membaca dan Menulis melalui Model Pembelajaran Examples Non Examples. PENSA, 1(1), 69–82.

Sona, M. E. R. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Model Pembelajaran Examples dan Non Examples Pada Siswa MA Negeri 2 Kota Malang. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 1(2), 156–166.

Sudjana, N., & Ibrahim, I. (2007). Penelitian dan Penilaian Pendidikan, Bandung, Sinar Baru Algensindo. Nana Syaodih Sukmadinata.

Tanjung, H. S., Nababan, S. A., & Sri Bina, N. (2023). Efforts to Increase Student Interest in Learning Through the Application of Learning Model Talking Stick. ISTIFHAM: Journal Of Islamic Studies, 1(2), 175–184.

Published
2023-12-29
How to Cite
Ayu Fardillah, Maya Agustina, & Nurul Hidayah. (2023). EXPERIMENTAL ANALYSIS OF USING EXAMPLE-NONEXAMPLE METHOD IN INCREASING STUDENTS’ READING SKILLS. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 15(2), 183 - 193. https://doi.org/10.47498/tadib.v15i2.1738
Section
Articles