MODEL MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA
Abstract
This research aims to implementation of Make A Match learning model by giving rewards. This research uses a quantitative method with Pre-Experimental Designs. The research design used is Pre-Experiment One Group Pre-test Post-test Designs, in this design there is a Pre-test before and a Post-test after being given treatment. The research results showed that 62.825% were successful in implementing the Make A Match learning model with giving rewards, and 56.45% had an effect on students' interest in learning. Meanwhile, the pre-test and post-test results were based on the t-test with a significance level of ∝= 0.05, obtained t-test = 6.66 and t-table = 1.72. Because t-test > t-table, is 6.66 > 1.72, H0 is rejected, thus H1 is accepted. It can be concluded that there is an impact of the Make A Match learning model by giving rewards on the learning interest students. These results can be seen from the results of student achievements based on research conducted using data collection techniques both from the results of questionnaires and the results of the Pre-test Post-test.
Keywords: Make A Match; learning model; reward
References
A’idah, L. N. (2020). Pengaruh Model Make a Match Terhadap Minat dan Hasil Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Kelas III di MI Tarbiyatul Islamiyah Rejotangan Tulungagung. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/id/eprint/14633
Ari, N. L. P. M., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam. Mimbar PGSD Undiksha, 7(3). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/19389
Fathanah, F. (2022). Penerapan Metode “Make A Match” untuk Meningkatkan Minat Belajar dalam Kemampuan Menulis (Kitabah) Mata Kuliah Qowaidul Imla PBA UNHASY Jombang. Jurnal Mahasantri, 3(1), 567–585. https://ejournal.iainh.ac.id/index.php/mahasantri/article/view/206
Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/10080
Fauzi, A., Muttaqin, A. I., & Aminah, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Make A Match Terhadap Minat Belajar Siswa Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Materi Tajwid Kelas V Di Sd Islam Kebunrejo Genteng Banyuwangi. INCARE, International Journal of Educational Resources, 1(5), 405–420. http://ejournal.ijshs.org/index.php/incare/article/view/181
Hadijah, S., Nisa, K., & Jiwandono, I. S. (2022). Pengaruh Model Make A Match terhadap Minat Belajar Peserta Didik pada Muatan Materi PPKn Kelas IV SDN 26 Cakranegara Tahun Pelajaran 2021/2022. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 103–112. https://jurnal.educ3.org/index.php/pendagogia/article/view/56
Hafinda, T. (2021). KETERAMPILAN GURU MENGELOLA KELAS: UPAYA UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA. AL-IHTIRAFIAH: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH, 167–182.
Hoerunnisa, A., A diSucipto, T. L., & Tamrin, A. G. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Desain Multimedia Kelas XI SMK Negeri 3 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan, 13(1), 37–43. https://jurnal.uns.ac.id/jptk/article/view/24206
Juniantari, I. G. A. (2019). Penerapan Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Kelas I Semester I di SD Negeri 4 Pertima Tahun Pembelajaran 2017/2018. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 18–28. https://www.ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW/article/view/926
Magfirah, A., Syarif, I., & Rahmat, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 9–18. https://ummaspul.e-journal.id/MGR/article/download/2592/789
Marhamah, M., & Zikriati, Z. (2024). Mengenal Kebutuhan Peserta Didik Diera Kurikulum Merdeka. Wathan: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 89-106.
Muhammad, M. (2019). Upaya meningkatkan minat dan hasil belajar siswa menggunakan model kooperatif tipe make a match pada mata pelajaran Quran Hadist Kelas IV di MI Darul Ulum Lemah Putih Wringinanom Gresik. Fikroh, 12(2), 20–40. https://scholar.archive.org/work/k7mbty6k5bdizaisma2c4oqznq/access/wayback/http://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/fikroh/article/download/50/47
Mujiburrahman, & Raseuki, G. (2024). Kredibilitas Guru PAI di Masa Pandemi Covid-19: Studi di SMP Negeri 2 Bate Kabupaten Pidie. Fathir: Jurnal Studi Islam, 1(1), 84-99.
Mulyana, D., Inayah, I., & Ningsih, A. F. (2022). Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Polinomial. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 2, 35–44. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1095
Phonna, B. T., Andhika, M. R., Mukhlizar, & Zulhendra, D. (2024). Upaya Kepala Madrasah Dalam Memenuhi Fasilitas Kerja Tenaga Kependidikan MAN 2 Aceh Barat. Wathan: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 76-88.
Prasetyo, A. H., Prasetyo, S. A., & Agustini, F. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment dalam Proses Pembelajaran Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 402–409. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/article/view/19332
Purnama, D. C., & Sylvia, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X IPS 3 SMAN 6 Padang. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(3), 198–208. https://naradidik.ppj.unp.ac.id/index.php/nara/article/view/43
Rahmah, F. D. (2022). Penerapan model pembelajaran kooperative tipe make a match untuk meningkatkan minat belajar matematika siswa SMP [PhD Thesis, Universitas Negeri Malang]. http://repository.um.ac.id/277109/
Rahmawati, T., Djono, D., & Pelu, M. (n.d.). Implementasi Model Cooperative Learning Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar. Jurnal Candi, 19(2), 100–118. Retrieved December 8, 2023, from https://jurnal.uns.ac.id/candi/article/view/35598
Rahmi, F., & Hafinda, T. (2023). Implementasi Model Blended Learning: Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa SMP Negeri 2 Aceh Jaya. ISTIFHAM: Journal Of Islamic Studies, 11–22. https://jurnal.seutiahukamaa.org/index.php/istifham/article/view/12
Ramadhani, M. I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS menggunakan Model Pembelajaran Make A Match pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2237–2244. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1159
Samirah, S., & Kuswardi, Y. (2019). EKSPERIMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK MAKE A MATCH PADA MATERI PERSAMAAN DAN PERTIDAKSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL DITINJAU DARI MINAT BELAJAR MATEMATIK. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika SOLUSI, 3(3), 275–285. https://jurnal.uns.ac.id/JMMS/article/view/38331
Sarah, D. M., Vika, A. I. V., Hasibuan, N., Sipahutar, M. S., & Simamora, F. E. M. (2022). Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(01), 210–219. https://jurnal.itscience.org/index.php/educendikia/article/view/1596
Sari, R. D. K., & Arifin, M. B. U. B. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV MI Miftahul Ulum Kraton pada Tema 6. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(1), 208–220. http://www.jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1206
Uciatun, U., Japar, M., & Sapriati, A. (2022). PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA SEKOLAH DASAR. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 384–397. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/pgsd/article/view/12592
Widiastuti, A. (2021). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Jaringan Mata Pelajaran Biologi Lintas Minat Melalui Penerapan Model Pembelajaran Make a Match. EDUCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 1(1), 17–23. https://jurnalp4i.com/index.php/educational/article/view/51
Copyright (c) 2023 AL-IHTIRAFIAH: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.