A PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF “KOTAK PINTAR” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SKI DI MADRASAH IBTIDAIYAH

PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF “KOTAK PINTAR” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SKI DI MADRASAH IBTIDAIYAH

  • Dwi Maya Meilina Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Abstract

Watch learning is learning delivered by an educator without using any teaching aids. However, students usually do not understand the delivery. In addition, there is SKI learning which covers the history of Islam in the past, the explanation of which is enough to make students abstract. This will create learning that cannot be captured by students. The aim of this research is to improve educators in conveying an explanation and to increase students' understanding or competence in a new concept by requiring a teaching aid. The method used in this research is the literature study method. The results of this discussion include the smart box tool, which is a learning medium that will make students understand SKI learning in class III better. With this, learning in class III can become effective learning.

References

Amin, M. nasrul. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran dalam Pembelajaran SKI MI. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 115–127.
Elyanti, S. (2013). Pengaruh Sarana Prasarana Dan Media Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Di SMP Negeri Se-Kecamatan Pasir Penyu. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.
Hasanah, U., Kisno, K., Aneka, A., Rizqiyani, R., Sari, E. M. R., Ansory, A. L., & Indriyani, F. (2022). Pelatihan Pembuatan Alat Permainan Edukatif Berbasis Bahan Bekas Bagi Guru. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 106–115. https://doi.org/10.25008/altifani.v2i2.213
Hodriyani, dkk. (2023). Media Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Sutabaya, 1–129.
M. Fadillah. (2017). Buku Ajar Bermain & Permainan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Muammar. (2022). Prosiding Konferensi Nasional PD-PGMI Se Indonesia Prodi PGMI FITK UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Yogyakarta. PENGEMBANGAN MEDIA WAYANG PADA PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI MI, September, 43–56.
Muhammad Mustofa, D. (2023). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Get Press Indonesia.
Nasarudin, N. (Prodi T. M. F. I. P. (2015). MEDIA DAN ALAT PERAGA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 21–30.
Rahmawati, H., Afifah, R., & Inayah, R. A. (2022). Alat Peraga Edukatif Ular Tangga Fiqih (ULTAFI) Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Sekolah Dasar. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 46. http://ejurnal.unisap.ac.id/index.php/edukasitematik/article/view/107/106
Sapriyah, Sosiologi, P., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470–477.
Septi Nur Fadillah. (2021). Media Pembelajaran. Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).
Suryadi, A. (2020). Tekonologi dan Media Pembelajaran (1st ed.). Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).
Suwardi, S., Firmiana, M. E., & Rohayati, R. (2016). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga terhadap Hasil Pembelajaran Matematika pada Anak Usia Dini. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 2(4), 297. https://doi.org/10.36722/sh.v2i4.177
Teni Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.
Published
2024-06-30