EKSPLORASI MUATAN NILAI KARAKTER DALAM KESENIAN ISLAM KENCRENG JAWA
Abstract
This study aims to describe the content of character values in Javanese Kencreng Islamic Art and the function of values in the art, using a qualitative approach. Data were collected through observation, interviews, and documentation, then analyzed using the Miles and Huberman model. Data validity was strengthened through source and technique triangulation. The results revealed that through the Javanese Kencreng art in Baitul Amin mosque, there are 14 character values embodied by members of the art group, including religious, honest, tolerance, discipline, hard work, creative, independent, democratic, curiosity, love for the country, communicative, peace-loving, social care, and responsibility. The functions of these character values include the formation and development of individual potential, character improvement and strengthening, as well as the function of filtering positive values in society.
References
Annisa, F. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 10(1), 69–74. https://doi.org/10.25299/perspektif.2019.vol10(1).3102
Diniyah, N., & Lisnawati, S. (2022). Pelaksanaan Penanaman Nilai Karakter Religius, Disiplin, dan Rasa Ingin Tahu pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAS PGRI Rumpin. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 3(1), 17–30. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v3i1.2135
Ditjen Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Kerangka Acuan Pendidikan Karakter Tahun Anggaran 2010.
Ellawati, Darihastining, S., & Sulistyowati, H. (2023). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Ayah Karya Andrea Hirata: Nilai Religius dan Nilai Kerja Keras. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(2). https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/9134
Fadhallah, R. A. (2021). Wawancara. UNJ PRESS. https://books.google.co.id/books?id=rN4fEAAAQBAJ
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fitrah, M., & Luthfiyah. (2017). Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=UVRtDwAAQBAJ
Harahap, A. Z. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Usia Dini, 7(2), 49. https://doi.org/10.24114/jud.v7i2.30585
Haryanto, S. (2020). Internalisasi Nilai Demokrasi Dan Humanisme Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Paramurobi, 3(2), 114–128. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/
Hidayat, U. S. (2021). Urgensi Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Menyiapkan Generasi Emas 2045: Strategi Membangun Generasi Cerdas, Berkarakter dan Berdaya Saing di Abad 21. Nusa Putra Press. https://books.google.co.id/books?id=TqAeEAAAQBAJ
Ilmi, D. (2015). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Melalui Ungkapan Bijak Minangkabau. ISLAM REALITAS: Journal of Islamic & Social Studies, 1(1).
Khamalah, N. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Jurnal Kependidikan, 5(2), 200–215. http://jurnalkependidikan.iainpurwokerto.ac.id
Kurniawaty, I., Purwati, P., & Faiz, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air. Jurnal Education and Development, 10(3), 496–498. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3905
Linarsih, A., R, M., Yuniarni, D., & Miranda, D. (2023). Implementasi Pendekatan Saintifik untuk Menginternalisasi Nilai Cinta Damai bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1745–1753. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3912
Luthfi. (2017). Kesenian Khas Purworejo - Apa Itu Kencrengan Atau Terbangan?? Pituruh News. https://www.pituruhnews.com/2017/10/kesenian-khas-purworejo-apa-itu.html
Maladerita, W., Dahliana, D., Ratih, M., & Rifma, R. (2019). Impelementasi Supervisi Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Dan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 198–204. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.39
Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1), 79–87. https://doi.org/10.31000/rf.v15i1.1370
Mulyaningtyas, R., & Etikasari, D. (2022). Muatan Nilai Karakter Dalam Cerita Rakyat. Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 6(1).
Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Nilai-nilai Kejujuran. Fondatia, 5(2), 163–179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1409
Mustaqim, M. (2019). Analisis Nilai-Nilai Toleransi Dalam Kurikulum Pendidikan Agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 75–94. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.161-05
Ni’matuzahroh, & Prasetyaningrum, S. (2018). Observasi: Teori dan Aplikasi Dalam Psikologi. UMMPress. https://books.google.co.id/books?id=CMh9DwAAQBAJ
Nikmah, F. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Di Desa Serangan, Kecamatan Bonang, Kabupaten Demak. Handep: Jurnal Sejarah Dan Budaya, 3(2), 215–232. https://doi.org/10.33652/handep.v3i2.113
Putry, R. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480
Rulmuzu, F. (2021). Kenakalan Remaja dan Penanganannya. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(1), 364–373. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i1.1727
Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.
Sugiana, A., & Sofyan. (2019). Penanaman Nilai Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Di Smk Ethika Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1).
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Yusutria, Y., & Febriana, R. (2019). Aktualisasi Nilai–Nilai Kemandirian Dalam Membentuk Karakter Mandiri Siswa. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 577–582. https://doi.org/10.29313/tjpi.v8i1.4575
Zafirah, A., Agusti, F. A., Engkizar, E., Anwar, F., Alvi, A. F., & Ernawati, E. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Terhadap Peserta Didik Melalui Permainan Congkak Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 95–104. https://doi.org/10.21831/jpk.v8i1.21678
Copyright (c) 2023 Rizki Maulana Aziz, Nurikaunaini Sidna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.