UPAYA GURU MENGATASI KESULITAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BERSUSUN

  • Nuril Ainularifin IAIN Palangka Raya
  • Istiyati Mahmudah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

Abstract

One branch of science that cannot be separated from human life is mathematics. However, quite a few students have difficulty understanding mathematical concepts. In this case the role of the teacher is very important to provide solutions to these problems. The purpose of this research is to determine the teacher's efforts to overcome difficulties in understanding mathematical concepts in addition and subtraction materials in class II MIN 2 Palangka Raya City. The method used in this research is a descriptive method with a qualitative approach. The subject of this research was the homeroom teacher of class II MIN 2 Palangka Raya City who taught mathematics subjects. This research uses observation, interviews and documentation techniques to collect data. The results of the research show that there are six efforts made by teachers to overcome students' difficulties in understanding the concept of sequential addition and subtraction material. These six efforts include: (1) Teacher before learning. Teacher ensures student readiness first; (2) Use of concrete media or teaching aids that are relevant to the teaching material; (3) Providing Assignments According to Students' Level of Thinking; (4) The teacher gives students freedom to learn and solve problems with and (5) Eliminates students' fear by taking an approach. Through these efforts, students' difficulties can be handled well so that students will further develop in understanding mathematics.

References

Asriyanti, F. D., & Purwati, I. S. (2020). Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 29(1), 79–87.
Chusna, F. A. (2016). Upaya Guru Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Pangenrejo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(35), 3292–3299.
Hasanah, N. (2016). Jurnal PTK & Pendidikan. Jurnal PTK & Pendidikan, 2(2), 27–34.
Karomah, P. S. I., Setyani, Y., & Ahsani, E. L. F. (2023). Penerapan Media Multiplication Stick Box Dengan Metode Jarimagic Untuk Meningkatkan Keaktifan Pada Mata Pelajaran Matematika. Al-Ihtirafiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 56–72.
Krisnadi, E. (2022). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Jembatan Proses Abstraksi Siswa untuk Pemahaman Konsep. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 14(1), 365–376.
Lydia, N., & Tindangen. (2022). Identifikasi Kesiapan Belajar Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Biologi Berbasis Praktikum. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Tahun 2022, 127–132.
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1), 116–152.
Nasution, J. S. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VIII. Jurnal AS-SAID, 2(1), 100–115.
Pratiwi, N. E., Maulidah, R., Surahman, E., Fisika, P., Keguruan, F., Siliwangi, U., … Barat, J. (2023). Pengaruh Model Course Review Hooray Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X pada Materi Gerak Lurus. JPSP: Jurnal Penelitian Sains dan Pendidikan, 3(1), 30–39. https://doi.org/10.23971/jpsp.v3i1.4713
Puspita, Y. (2023). Implementasi Ice Breaking untuk Menciptakan Kesiapan Belajar dan Pembelajaran Yang Menyenangkan pada Anak Usia Dini. Journal on Education, 05(04), 11758–11766.
Sawitri, D. (2020). Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 142–148.
Sukatin, Nuri, L., Naddir, M. Y., Sari, S. N. I., & Y, I. W. (2022). Teori Belajar Dan Strategi Pembelajaran. JOSR: Journal of Social Research, 1(8), 916–921.
Tanjung, A. (2022). Upaya guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa kelas v pada mata pelajaran pai di sdn uptd 063 mompang jae. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–10.
Taruki. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Penugasan Pada Materi Keliling dan Luas Bangun Datar di SDN 23 Tapang Tingang pada Semester Ii Tahun Pelajaran 2019/2020 Taruki. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 8(4), 398–408.
Tauqifa, A. H., Setyawati, R. D., & Wati, L. (2023). Analisis Kesulitan Belajar pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Siswa Kelas II SD Negeri Tlogosari, 6, 4843–4847.
Wahab, G., & Rosnawati. (2021). TEORI-TEORI BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. (H. A. Zanki, Ed.) (1 ed.). Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Yanti, R., Laswadi, Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 180–194.
Published
2023-12-19
Section
Articles