KURIKULUM 2013: TINJAUAN TERHADAP PRINSIP DASAR HINGGA PROBLEM IMPLEMENTASI DALAM MATA PELAJARAN PAI
Abstract
The world of education will never be separated from the existence of a curriculum that acts as a guide in the implementation of learning. The curriculum changes according to the demands and developments of the times. Currently, education in Indonesia has applied the 2013 Curriculum as a substitute for the KTSP in the hope of improving the quality of education. The main purpose to be achieved in implementing the 2013 Curriculum is to create a conducive and active learning atmosphere. Students are supposed to be actively involved in the learning process. This can form a better mindset, not only capable in theory but also able to compete in the international world. This curriculum has several basic principles that serve as a reference for implementation at the education level. However, the fact is that the implementation of this curriculum is not always as good as what is stated in the plan but has many shortcomings, both for the educators and the students. The purpose of this research is to explore the 2013 Curriculum from the basic principles, its application, and the problems to be solved in the Islamic Education.
References
Abdulloh, Anzar. (2007). Kurikulum Pendidikan di Indonesia Sepanjang Sejarah (Suatu Tinjauan Kritis Filosofis)” dalam jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. No.066.
Andriantoni dan Fitrianis. (2018). Problematika dan Solusi Implementasi Kurikulum 2013: Studi Kasus Implementasi Kurikulum 2013 di SMPN 31 Padang” dalam Jurnal TARBAWY. Padang. Vol.5 No.2.
Djaelani, Aunu Rofiq dkk. (2007). Implementasi Kurikulum 2013 dan Permasalahannya: Studi Kasus di SMK Ganesa Kabupaten Demak” dalam Jurnal PAWIYATAN FPTK IKIP Veteran Semarang. Vol.26 No.1.
Hasyim, Farid. (2015). Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Filosofi Pengembangan Kurikulum Transformatif antara KTSP dan Kurikulum 2013. Malang: Madani.
Hidayati, Lili. (2014). Kurikulum 2013 dan Arah Baru Pendidikan Agama Islam” dalam Insania. Vol. 19. No. 1.
Hidayatullah, Arif dkk,. (2017). Problematika K13 dalam Pembelajaran PAI” dalam Jurnal EDUDEENA. Vol.1 No.2.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. “Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013” dalam Paparan Wakil Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Bidang Pendidikan pada 14 Januari 2014
Kurniaman, Otang dan Eddy Noviana. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap dan Pengetahuan” dalam Jurnal Primary Universitas Riau, vol.6, No.2.
Lismina. (2018). Pengembangan Kurikulum di Sekolah dan Perguruan Tinggi. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia
Miftahudin. (2018). Penanaman Sikap Spritual dan Sosial Peserta Didik pada Kurikulum 2013 SMA Negeri 2 Kebumen”. Tesis Program Studi PAI Pascasarjana IAIN Purwokerto.
Muhammedi. (2016). Perubahan Kurikulum di Indonesia: Studi Kritis tentang Upaya Menemukan Kurikulum Pendidikan Islam yang Ideal” dalam Raudhah. Vol. IV. No. 1.
Muis, Abdul. (2018). Analisis Praktis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP dan K13” dalam Jurnal Ilmiah Iqra’. Vol.12. No.1.
Mulyasa. (2018). Implemetasi Kurikulum 2013 Revisi: Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Jakarta: PT Bumi Aksara
Oktaviani, Ndaru Mukti dan Isnaini Wulandari. (2019). Implementasi Standar Isi dalam Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar” dalam Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran). Vol. 3. No. 6.
Permendikbud Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Rida, Abif. (2020). Tindak Tutur Guru dalam Upaya Penanaman Sikap Spiritual Peserta Didik di Sekolah” dalam LENTERA KARYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan. Sejarah dan Humaniora. Vol. 4. No. 2.
Samsudin, Mohamad Aso dan Ukhtul Iffah. (2020). Menumbuhkan Sikap Sosial dan Spiritual Siswa di Sekolah” dalam edupedia. Vol. 4. No.2.
Shobirin, Ma’as. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish
Yusuf., Wiwin, F. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar ” dalam Jurnal al-Murabbi. Vol. 3. No. 1.
Copyright (c) 2022 Estu Kinanti, Khairun Nisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.