STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK AKHLAKUL KARIMAH PESERTA DIDIK

  • Maisyanah Maisyanah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kudus, Indonesia
  • Nailusy Syafa'ah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kudus, Indonesia
  • Siti Fatmawati Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kudus, Indonesia

Abstract

All educational institutions try to form students who have faith and noble character. In this case the teacher has a central role to participate in the process, especially for Islamic education teachers. In the teaching and learning process not only provides knowledge, but must show aspects of educating morals to students. Therefore the strategy that is owned by the teacher in forming moral character must be appropriate so that the learning process is more effective and efficient. The purpose of this study was to determine the values ​​of moral values ​​implanted by Islamic education teachers at and to find out the strategies used by Islamic education teachers in shaping students' morals. This study uses a descriptive qualitative approach with methods of literature. The results of this study indicate that the formation of morals by Islamic education teachers is by maintaining cleanliness, caring for others and being responsible for what has been done. While the strategy used by Islamic education teachers in shaping the morals of students is by giving examples to students and accustoming Dhuha prayer and Dhuhr prayer in congregation, and reading the Qur'an together so that students have noble character.

References

Anas, Fatkhul. (2013). “Akhlak Peserta Didik Menurut Al-Mawardi dan Relevansinya dengan Pendidikan Karakter.” Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Arnando, Trio. (2019). “Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Akhlak Siswa di SMA N 6 Seluma.” Skripsi, IAIN Bengkulu.
Baka, Pateemoh. (2017). “Upaya Pembentukan Akhlakul Karimah Peserta Didik di SD Al-Irsyad Al-Islamiyyah 02 Purwokerto.” Skripsi, IAIN Purwokerto.
Departemen Pendidikan Nasional. (2010). “Kamus Besar Bahasa Indonesia.” Jakarta: Balai Pustaka.
Harahap, Rosna Leli. (2018). “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Siswa di MTs Swasta Al-Ulum Medan.” Skripsi, UIN Sumatra Utara.
Intani, Mila. (2017). “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Akhlakul Karimah Pada Peserta Didik di SMK 1 Bulukerto Kabupaten Wonogiri Tahun Pelajaran 2017/2018.” Skripsi, IAIN Surakarta.
Isa, Nurul. (2017). “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Religiusitas Siswa di SD Ketawang dan SD Banaran Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang.” Tesis, IAIN Salatiga.
Jannah, Miftahul. (2019). Peranan Guru dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik (Studi Kasus di MIS Darul Ulum, Madin Sulamul Ulum dan TPA Az-Zahra Desa Papuyuan). Jurnal Al-Madrasah, 3(2).
Junaedi, Muhammad. (2018). “Strategi Guru PAI Terhadap Pembentukan Akhlak Peserta Didik SDN 216 Dualimpoe Kecamatan Maniangpajo Kabupaten Wajo.” Skripsi, UIN Alauddin Makassar.
Kusyairy, Umy dan Sulkipli. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Reward and Punishment. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1).
Maarif, Muhammad Anas. (2017). Hukuman (Phunisment) dalam perspektif pendidikan pesantren. Jurnal Taallum, 5(1).
Maristianty, Wieta. (2019). “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Peserta Didik SMP Muhammadiyah 44 Pamulang.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Marsianti, Ismu Dyah Nur Dwi. (2014). “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Melalui Buku Mentoring PAI dan Implikasinya Terhadap Perilaku Keagamaan Siswa di SMK Negeri 1 Pengasih.” Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta,.
Maulizar. (2017). ”Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Siswa di SMK Muhammadiyah Kartasura Tahun Pelajaran 2016/2017.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Musthofiyah, Azzah Nor dan Hidayatus Sholihah. (2019). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menangani Anak Inklusi di SD Hj. Isriati Baiturahman 1 Semarang. Jurnal Al-Fikri, 2(2).
Mustofa, Ali. (2019). Metode Keteladaan Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Cendekia, 5(1).
Mutakin, Tatan, Zenal Nurhayati, dan Indra Martha Rusmana. (2014). Penerapan Teori Pembiasaan dalam Pembentuk Karakter Religi Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Edutech, 1(3).
Noleng, Hendri. (2016). “Upaya Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik Di Pondok Pesantren Nurul Azhar Sidrap.” Skripsi, UIN Alauddin Makassar.
Novitasari, Iin. (2018). “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Peminaan Akhlak Siswa SMA Brawijaya Smart School Malang.” Skripsi, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Nurhasanah. (2015). Strategi Guru PAI dalam Membina Akhlak Siswa di SMPN 2 Sikur. Jurnal Palapa, 3(2).
Prastowo, Andi. (2011). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Priadi, Agus, Dahlia Sarkawi, dan Anggi Oktaviani. (2018). Strategi Penguasaan Pembelajaran di Kelas VIIISiswa SMP Islam Al Muhajirin Bekasi. Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Komputer, 3(2).
Purwaningrum, Henni. (2015). “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Akhlak Siswa di SMP Islam Ngadirejo Tahun Pelajaran 2014/2015.” Skripsi, IAIN Salatiga.
Rizki, M. Riza. (2016). “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menguatkan Akhlak Siswa di SMP Negeri 01 Kota Malang.” Skripsi, UIN Maulana Malik Irahim Malang.
Rohman, Abdul. (2012). Pembiasaan Sebagai Basis Penanaman Nilai-Nilai Akhlak Remaja. Jurnal Nadwa, 6(1).
Salim dan Syahrum. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Sesi. (2017). “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Peminaan Akhlakul Karimah Murid Kelas V di SD Negeri 1 Perigi Kecamatan Pangkalan Lampam Kabupaten Ogan Komering Ilir.” Skripsi, UIN Raden Fatah Palembang.
Sudjana, Djudju. (2011). Evaluasi Program Pendidikan Luar Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukriati. (2016). “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Akhlak Siswa di SMA Negeri 2 Kendari.” Skripsi, IAIN Kendari.
Syaifullah. Jurnal Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Kitab Kuning (Risalatul Muawwanah) Di SMA Maarif Sukorejo. Jurnal Mafhum. Volume 2, No. 2, November 2017.
Yanti, Noor, Rabiatul Adawiyah, dan Harpani Matnuh. (2016). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakulikuler dalam Rangka Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Siswa Untuk Menjadi Warga Negara yang Baik di SMA Kopri Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11).
Zuhri, Muhammad Noer Cholifudin. (2013). Studi Tentang Efektivitas Tadarus al-Quran dalam Membina Akhlak di SMPN 8 Yogyakarta. Jurnal Cendekia, 11(1).
Published
2020-06-29
How to Cite
MAISYANAH, Maisyanah; SYAFA'AH, Nailusy; FATMAWATI, Siti. STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK AKHLAKUL KARIMAH PESERTA DIDIK. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, [S.l.], p. 15-30, june 2020. ISSN 2615-2398. Available at: <http://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/328>. Date accessed: 28 nov. 2020. doi: https://doi.org/10.47498/tadib.v12i01.328.
Section
Articles