INTEGRASI PENDEKATAN SAINTIFIK MELALUI MODEL KECAKAPAN ABAD 21 PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

  • Wildani Kushumah Auliya Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia
Keywords: scientific approach, 21st-century skills models, PAI

Abstract

The purpose of the study is to elaborate on the application of scientific approaches integrated with the 21st-century skills model in the learning of Pendidikan Agama Islam (PAI). Research methods use a qualitative approach with case study strategies in SMP 1 Kalasan State. Data collection is carried out by interviews with 2 teachers and some students in class VII, non-participant observations in learning activities, and documentation. The results show that the integration of scientific approaches with 21st-century skills models is realized through several stages: observe and assess it with critical thinking, collect information collaboratively and creatively, reason with critical thinking, collaborative and creative and interpret it with communicative. Forms of learning activities include reading material from various references, video views, religious activity practices, group discussions, and presentations in front of the class.

References

Abdul, D. (2020). Pemanfaatan Media Digital Dalam Pembelajaran PAI Melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Al-Bahtsu, 5(2), 76–81.

Annas, A. N. (2017). Manajemen Peserta Didik Berbasis Kecerdasan Spiritual Pendidikan Islam. TADBIR : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 132–142.

Aryani, M. F. (2014). Studi Kasus Penerapan Pendekatan Saintifik Pada Guru-Guru Di Sma N 1 Bawang (Studi Pada Tahun Ajaran 2013/2014). Economic Education Analysis Journal, 3(3), 1–1.

Astari dan Nurlaela. (2020). Pembelajaran Bahasa Inggris Komunikatif Berbasis Budaya Anak. Jurnal Abdidas, 1(3), 761–769.

Ayuni, F. N. (2016). Pemahaman Guru Terhadap Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Geografi. Gea Jurnal Pendidikan Geografi, 15(2), 1–7. https://doi.org/10.17509/gea.v15i2.3542

Creswell, J. W. (2009). Research Design Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (Vol. 7, Issue 2). SAGE Publications.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Hasan, A. (2018). The Effect of Scientific Approach on Students’ English Achievement for Junior High School Level in Riau Province, Indonesia. American Journal of Educational Research, 6(2), 123–128. https://doi.org/10.12691/education-6-2-5

Hasanah, U. N. (2017). Evaluasi implementasi Kurikulum 2013 pada SMA pilot project di Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(1), 95. https://doi.org/10.21831/amp.v5i1.13093

Hilyah Ashoumi, Midkhal Hamid, dan J. E. M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Google Classroom Pada Mapel PAI Di SMPN 1 Perak dan Akidah Akhlak di MA Ismailiyah Ngusikan Jombang. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 7(1).

Husnawati, A., Azis, S. F., Burui, H., Laiya, S. W., & Eti, W. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid- Pendahuluan Anak-anak adalah generasi penerus bangsa , dipundak merekalah. PROSIDING Kajian Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini.

Ichsan Kusaeni, Amirudin, A. J. S. (2021). Pengaruh Pendekatan Saintifik terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2329–2338.

Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. W. (2020). Optimalisasi keterampilan pembelajaran abad 21 dalam proses pembelajaran pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 63–72. https://doi.org/10.20414/transformasi.v16i1.1963

Kalasan, Sleman - Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas. (n.d.). Retrieved March 17, 2021, from https://id.wikipedia.org/wiki/Kalasan,_Sleman

Kartikasari, D., & Mujib, Z. (2020). Hambatan Pengimplementasian Kurikulum 2013 Pada Proses Pembelajaran Universalime Islam (PAI). Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 181. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1606

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Morelent, Y. (2015). Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar Negeri 05 Percobaan Pintu Kabun Bukittinggi. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 1(2), 141–152. https://doi.org/10.22202/jg.2015.v1i2.1234

Munandar, A., Hardi, O. S., & Dwi Sukanti, L. (2021). The Differences in Learning Activities by Using “RPP Merdeka”and “RPP K-13” for Elementary School Teachers in Jakarta. Proceedings of the International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2020), 532(532), 68–72. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210227.011

Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(1), 123–144.

Rhosalia, L. A. (2017). Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Versi 2016. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 1(1), 59. https://doi.org/10.30587/jtiee.v1i1.112

Rusadi, B. E., Widiyanto, R., & Lubis, R. R. (2019). Analisis Learning and Inovation Skills Mahasiswa Pai Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Keterampilan Abad 21. Jurnal Conciencia, 19(2), 112–131. https://doi.org/10.19109/conciencia.v19i2.4323

Sejarah Singkat. (n.d.). Retrieved October 4, 2021, from https://www.smpn1kalasan.sch.id/page/detail/sejarah-singkat

Setiyawan, A. (2018). Problematika Keragaman Latar Belakang Pendidikan Mahasiswa Dan Kebijakan Program Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat: Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 5(2), 195–213. https://doi.org/10.15408/a.v5i2.6803

Solihin, R. (2020). Akidah dan Akhlak dalam Perspektif Pembelajaran PAI di Madrasah Ibtidaiyah. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. https://doi.org/10.21154/ibriez.v5i5.92

Struktur Organisasi Sekolah. (n.d.). Retrieved October 4, 2021, from https://www.smpn1kalasan.sch.id/page/detail/struktur-organisasi-sekolah

Subkhi, Wildha BadrusSubkhi, W. B., & Mardiansjah, F. H. (2019). Pertumbuhan dan Perkembangan Kawasan Perkotaan di Kabupaten: Studi Kasus Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Wilayah Dan Lingkungan, 7(2), 105–120.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan RgD. Alfabeta.

Trio Gusti Mardhika, T. W. K. (2021). Pelaksanaan Kurikulum KBK Hingga Kurikulum 2013 Di SDN Beran 4 Ngawi. Jurnal Elementary Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 13–17.

Wahyu, R. (2018). Implementasi Model Project Based Learning ( PJBL ) Ditinjau dari Penerapan Kurikulum 2013. Teknoscienza, 1(1), 50–62.

Warits, A. (2020). Manajemen Pengembangan Kurikulum Pendidikan Madrasah dalam Mewujudkan Madrasah Bermartabat. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman. http://jurnal.instika.ac.id/index.php/jpik/article/view/156

Published
2022-06-30
How to Cite
Wildani Kushumah Auliya. (2022). INTEGRASI PENDEKATAN SAINTIFIK MELALUI MODEL KECAKAPAN ABAD 21 PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 14(1), 48 - 60. https://doi.org/10.47498/tadib.v14i1.906
Section
Articles