KOMUNIKASI GURU PENDIDIKAN AGAMA DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA

  • Heri Rahmatsyah Putra Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Fadhlur Rahman Armi Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh

Abstract

Abstract

Character is an important capital in human life. Character is formed in the family and school environment. Schools as institutions for gaining knowledge and finding identity for students are determined by the communication skills of religious education teachers in influencing and providing instruction and good examples to students. This research was conducted using the field research method through a qualitative approach. The results of the study indicate that religious education teachers have provided understanding and influence on the formation of students' character through the important role of teachers and the ability of teachers to manage interactions in learning activities through good communication to develop positive attitudes through inculcating Islamic values ​​so that students can grow a sense of trust. self. Through the ability of teachers to be open, sensitive, responsive, friendly and patient to students in learning. As well as with the ability of teachers to develop a positive attitude in learning activities.

 

Keyword: Communication, Teacher of Religion, Character

References

Adisusilo, S. (2017). Pembelajaran Nilai Karakter. Raja Grafindo Persada.

Ainiyah, N., & Wibawa, N. H. H. P. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Ulum, 13(1), 25–38.

Arismantoro. (2008). Character Building. Tiara Wacana.

Asiah, N. (2020). School Management in the Implementation of Character Values in the Teaching-Learning Process. 1st Progress in Social Science, Humanities and Education Research Symposium (PSSHERS 2019), 645–648.

Dakwah, F., Ilmu, D. A. N., Islam, U., & Raden, N. (2017a). Pola Komunikasi Guru Agama Dalam Membina Akhlak Siswa Smk Al-Huda.

Dakwah, F., Ilmu, D. A. N., Islam, U., & Raden, N. (2017b). POLA KOMUNIKASI GURU AGAMA DALAM MEMBINA AKHLAK SISWA SMK AL-HUDA.

Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif. Pustaka Setia.

Elisah, J. dan. (2011). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Prestasi Pustaka.

Joni, R. (2009). Filsafat Komunikasi. Graha Ilmu.

Kanan, K. W. A. Y. (2017). Pola Komunikasi Guru Dalam Pembinaan Akhlak Siswa Smk Al-Fajar Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri ( Uin ) Raden Intan Lampung 1438 H / 2017 M Pola Komunikasi Guru Dalam Pembinaan Akhlak Siswa Smk Al-Fajar.

Naim, N. (2012). Character building : optimalisasi peran pendidikan dalam pengembangan ilmu & pembentukan karakter bangsa. Ar-Ruzz Media.

Nasor, M. (2014). Direktur PPs IAIN Raden Intan Lampung. Komunikasi Guru Dan Siswa Dalam Peningkatan Prestasi Siswa, 7, 149–166.

Onong Uchjana Effendy. (2007). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Rosdakarya.

Priansa, E. K. dan D. J. (2015). Manajemen Kelas. Alfabeta.

Putra, H. R. (2021). Strategi Komunikasi Politik Partai Aceh Dalam Menarik Simpati Masyarakat. 2, 180–192.

Soeharto, K. (n.d.). Teknologi Pembelajaran (Pendekatan System, Konsepsi, dan Model, SAP, Evaluasi, Sumber Belajar Media). Surabaya Intelectual Club.

Tarmizi. (2000). Komunikasi Guru Agama dalam Membentuk Karakter Siswa/I Di SMPN 02 Rambah Hilir.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Gratisindo.

Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran; Landasan & Aplikasinya. Rhineka Cipta.

Zakaria, Z. (2021). Strategi Komunikasi Guru Pendidikan Agama Dalam Membentuk Akhlak Mulia Peserta Didik Di Madrasah Tsanawiyah. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 344. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20356

Published
2022-01-24
How to Cite
Heri Rahmatsyah Putra, & Armi, F. R. (2022). KOMUNIKASI GURU PENDIDIKAN AGAMA DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 13(2), 136-147. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i2.634
Section
Articles