KUTTAB DALAM LINTASAN SEJARAH : DARI MASA PEMBINAAN HINGGA KEJAYAAN PENDIDIKAN ISLAM (570 M-1258 M)
Abstract
Kuttab is an Islamic educational institution that appeared at the beginning of Islamic civilization. Actually, its existence has been known since pre-Islamic time, but its development it has not gone well. In order to describe the kuttab in some time, in this article data were collected from various works of literature such as scientific articles, historical books, and research results. The data analysis used data analysis by Miles and Hubberman. In conclusion, this article shows that kuttab in the trajectory of Islamic history has undergone several reforms, both in terms of management, financing, and curriculum. From the curriculum content, there are several striking updates that we can observe in each period. Starting from the simplest teaching about reading and writing to Muslim children to the middle and high levels there are lessons on balaghah, nahwu, sharaf, mantiq, tafsir, fiqih, ushul fiqh, medicine, chemistry, zoology, and others. Regarding financing, some are voluntary, from land taxes and officially taken from the state budget
References
Andriani, A. (2016). Munculnya Lembaga Pendidikan Islam. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 285–298.
Arifin, M. (2014). Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoretis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner (IV). Bumi Aksara.
Asmaun Sahlan. (2012). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam (Kajian Penerapan Pendidikan Karakter di Lembaga Pendidikan Islam). Jurnal El-Hikmah, Vol IX(02), 139–149.
Badriah, L. (2015). Kurikulum Pendidikan Islam Masa Klasik. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 6(2), 155. https://doi.org/10.21927/literasi.2015.6(2).155-176
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Kuttab sebagai Potret Pendidikan Dasar Periode Klasik. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 98. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v1i2.388
Darwis, D. (2010). Dinamika Pendidikan Islam : Sejarah, Ragam dan Kelembagaan. RaSAIL.
Fajriah, N. (2019). Gambaran Sistem Pendidikan Islam pada Masa Sahabat. Jurnal Serambi Ilmu, 20(1), 120–136.
Fathurrahman. (2017). Eksistensi Kuttab dan Masjid Sebagai Institusi Pendidikan Pada Masa Pertumbuhan Islam. Kreatif, XIV(1), 56–74.
Hawi, A. (2017). Tantangan Lembaga Pendidikan Islam. Tadrib, 3(1), 144–161.
Husin, G. I. (2017). Pendidikan Islam Di Masa Rasulullah Pada Periode Mekkah dan Periode Madinah. Jurnal Ilmiah Al QALAM, 11(24), 69–88.
Ifendi, M. (2020a). Dinasti Abbasiyah: Studi Analisis Lembaga Pendidikan Islam. Fenomena, 12(2), 139–160.
Ifendi, M. (2020b). Masa Pembinaan Pendidikan Islam : Telaah Kritis Pendidikan Rasulullah SAW Pada Periode Makkah. Al-Rabwah, XIV(1), 58–74.
Kaelan. (2010). Metode Penelitian Agama Kualitatif Interdisipliner. Paradigma.
Kodir, A. (2015). Sejarah Pendidikan Islam: dari Masa Rasulullah hingga Reformasi di Indonesia.
Laisa, E. (2020). Kuttab Sebagai Pusat Ilmu Pengetahuan Pendidikan Islam. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(September), 94–112.
Mashuri, S. (2007). Transformasi Tradisi Keilmuan Dalam Islam: Melacak Akar Kemunculan Dan Perkembangan Institusi Pendidikan Islam. Journal Hunafa, 04(03), 227–237.
Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, J. S. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (third). SAGE Publications Ltd. http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf
Muslim, K. L., & Afdayeni, M. (2019). Umar Bin Abdul Azis: Zaman Keemasan Islam Masa Dinasti Umayyah. Islam Transformatif : Journal of Islamic Studies, 3(1), 30. https://doi.org/10.30983/it.v3i1.797
Niswah, C. (2017). Pendidikan Islam pada Masa Khulafa Al-Rasyidin dan Bani Umayyah. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 170–185.
Novianti Muspiroh. (2019). Kuttab Sebagai Pendidikan Dasar Islam dan Peletak Dasar Literasi. Tamaddun, 7(1), 169–192.
Novita, M. (2017). Sarana Dan Prasarana Yang Baik Menjadi Bagian Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 4(2), 102–103.
Permana, F. (2018). Pendidikan Islam Dan Pengajaran Bahasa Arab Pada Masa Dinasti Umayyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 12(2), 47. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.74
Phillip. K. Hitti. (2002). Terjemahan History of the Arabs. Serambi Ilmu Semesta.
Rahmani, M., Fatimah, S., Berampu, N., & Lubis, F. K. (2020). Mengenal Lembaga Pendidikan Dasar Kuttab Periode Klasik. AL-ULUM : JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 01(01), 8–17.
Ramayulis. (2011). Sejarah Pendidikan Islam: Napaktilas Perubahan Konsep, Filsafat, dan Metodologi Pendidikan Islam dari Era Nabi SAW sampai Ulama Nusantara (Cet. 1). Kalam Mulia.
Roqib, M. (2009). Ilmu pendidikan Islam. LKiS.
Serli Mahroes. (2015). Kebangkitan Pendidikan Bani Abbasiyah Perspektif Sejarah Pendidikan Islam. TARBIYA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 01(01), 77–108.
Soraya, N. (2016). Lembaga Pendidikan Islam Periode Awal dalam Perspektif Sejarah. Tadrib. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1171
Tidjani, A. (2017). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Jurnal Reflektika, 13(1), 96–126.
Umar, M., & Ismail, F. (2018). Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam (Tinjauan Konsep Mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(2). https://doi.org/10.30984/jii.v11i2.581
Yasin, A. F. (2008). Dimensi-dimensi Pendidikan Islam (A. Barizi (ed.); 1st ed.). UIN-Malang Press.
Yusnadi, Y., & Fakhrurrazi, F. (2020). Pendidikan Islam Pada Masa Daulah Bani Umayyah. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 163. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i02.383
Zainal Aqib. (2014). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Zakirah, Z., Arsyam, M., Herianto, H., & Umar, K. (2020). Pendidikan Dasar (Kuttab) Masa Daulah Abbasiyah (132-232 H / 750-847 M). 1–16.
Zuhairini, Moh. Kasiram, Abdul Ghofir, Tajdab, M. F. dan M. U. (2013). Sejarah Pendidikan Islam (XII). Bumi Aksara.
Copyright (c) 2021 Mahfud Ifendi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.