PENGELOLAAN PROGRAM UNGGULAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN BERBASIS PESANTREN

  • Akhmad Masduqi UIN Sunan Ampel Surabaya, Jawa Timur
Keywords: Management, Featured Programs, Islamic Religious Education

Abstract

This research aims to understand and analyze the management of the flagship program of Islamic Religious Education at SMK Nurul Hidayah Al-Falah Mojokerto in facilitating students to contribute to society. This research uses a qualitative approach to the type of case study, where data collection is done through interviews, observation, and documentation. While the data analysis is done through display data, data reduction, and conclusion. The results showed that the management of the Islamic Religious Education's flagship program at SMK Nurul Hidayah Al-Falah Mojokerto in facilitating students to contribute to society was carried out in a planned and systematic manner through strengthening the Islamic Education extracurricular program as a superior program in the institution, which has types of activities. All of these activities are carried out through careful planning and are carried out concerning existing plans and evaluated with the principle of continuous improvement.

References

Ahmad. (2021). Konsep Kurikulum Terintegrasi: Analisis Kurikulum Formal dengan Pesantren. Ilmuna, 3(1), 66–84.
Alawiyah, F. (2017). National Standards of Primary and Secondary Education. Aspirasi, 8(1), 81–92.
Awwaliyah, R. (2018). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 19(1), 34–49. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum : Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Model, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI). Yogyakarta: Cantrik Pustaka.
Baharun, H., & Mahmudah. (2018). Konstruksi Pendidikan Karakter Di Madrasah Berbasis Pesantren. Jurnal Mudarrisuna, 8(1), 153.
Dakir. (2019). Manajemen Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya di Sekolah dan Madrasah. Yogyakarta: K-Media.
Dakir, & Fauzi, A. (2020). Manajemen Mutu Pendidikan Islam Terpadu; Strategi Pengelolaan Mutu Madrasah dan Sekolah di Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ekawati, M. S. dan K. S. (2018). Moderasi Kurikulum Perguruan Tinggi Islam dalam Deradikalisasi Agama di Indonesia. Istiqro’, 16(1), 139–178. Retrieved from http://istiqro.kemenag.go.id/index.php/istiqro/article/view/97/82
Fachri, M., Wahid, A. H., & Lailiyah, K. (2020). Joyful Learning Berbasis Hypercontent Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 170–184.
Fajriana, A. W., & Aliyah, M. A. (2019). Tantangan Guru dalam Meningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam Di Era Melenial. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 246–265. https://doi.org/10.31538/nzh.v2i2.324
Fauzi, A. (2019). Epistemologi Pendidikan Islam Rahmatan Lil ’Alamin di Era Revolusi Industri 4.0; Sebuah Kajian Paradigmatik. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 92–100. Retrieved from http://jurnaljpi.com/index.php/JPI/article/view/28
Hidayat, N. (2015). Peran Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Di Era Global. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 61–74. https://doi.org/10.14421/jpai.2015.121-05
Indana, N. (2018). Penerapan Kurikulum Terintegrasi Dalam Mengembangkan Mutu Belajar Siswa (Studi Kasus di SMA Darul ‘Ulum 1 Unggulan BPPTJombang). Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 121–147. https://doi.org/10.31538/ndh.v3i2.80
Iqbal, M. (2019). Pengaruh antara Pendidikan Agama Islam di Sekolah dengan Pendidikan Agama dalam Keluarga. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11(1), 61–80.
Juwita, Y. F. dan. (2018). Utilization of Video Blogs (Vlogs) in Character Learning in Early Childhood. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 211–218. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.87
Kamayuda, D. M. D., & Krismanda, M. A. (2016). Perencanaan Strategi Bersaing Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Swasta Salatiga. Satya Widya, 32(2), 79–91.
Maisyanah, Syafa’ah, N., & Fatmawati, S. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 12(1), 15–30.
Malla, H. A. B. (2017). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Humanistik dalam Membentuk Budaya Toleransi Peserta Didik Di SMA Negeri Model Madani Palu, Sulawesi Tengah. INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 11(1), 163–186. https://doi.org/10.18326/infsl3.v11i1.163-186
Mirsal, I. (2017). Konsep Pendidikan Multikultural dalam Perspektif Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 9(1), 69–89.
Muliana, Maallah, M. N., & Lismawati. (2020). Efektivitas Manajemen Kelas Terhadap Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Ibrah, 9(2), 146–163.
Munif, M. (2016). Pengembangan Pendidikan Agama Islam Sebagai Budaya Sekolah. Jurnal Pedagogik, 3(2), 46–57.
Panyajamorn, T., Suanmali, S., Kohda, Y., Chongphaisal, P., & Supnithi, T. (2018). Effectiveness of E-learning Design and Affecting variables in Thai Public Schools. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 15(1), 1–34.
Rahman, K. (2014). Pengembangan Kurikulum Terintegrasi DI Sekolah/Madrasah. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 13–48. https://doi.org/10.18860/jpai.v1i1.3358
Rosad, A. M. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Managemen Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(2), 173–190. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i02.2074
Rosdiana. (2017). Prinsip Dasar Pendidikan Anak Menurut Perspektif Al-Qur’an. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 105–120. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i1.4131
Sairi, A., & Safrizal, M. (2018). Pengaruh Mutu Layanan Sarana dan Prasarana Terhadap Kepuasan Siswa. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 20–27. https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i1.1520
Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. (2013). Pendidikan Karakter (Pendidikan Berbasis Agama Dan Budaya Bangsa). Bandung: Pustaka Setia.
Saputra, A. (2017). Pelaksanaan Pendidikan Agama Non Formal dalam Pembinaan Masyarakat Islami. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 9(1), 91–104.
Sholihat, S. S. (2017). Pengelolaan Biaya Pendidikan, Partisipasi Masyarakat, Dan Mutu Layanan Pembelajaran Madrasah Ibtidaiyah Swasta. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(1), 1–10. https://doi.org/10.17509/jap.v24i1.6497
Suhermanto, S., & Anshari, A. (2018). Implementasi TQM terhadap Mutu Institusi dalam Lembaga Pendidikan. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 107–113. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i1.259
Sunardi, & Fajri, W. (2019). Aktualisasi Kurikulum Terintegrasi di SMA Trensains Tebuireng Jombang. TA‟LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(1), 45–68.
Suwardi. (2016). Commitment of Teachers and Professionalism. Proceeding 2nd International Conference on Education and Training 2016, 211–215.
Wuryandani, W., & Senen, A. (2018). Implementasi Pemenuhan Hak Anak melalui Sekolah Ramah Anak. Jurnal Civics : Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 86–94.
Zaini, M. (2020). Penguatan Manajemen Kurikulum Terintegrasi pada Madrasah di Lingkungan Pesantren. Falasifa, 11(1), 79–103.
Zulfaizah. (2018). Revitalisasi Pendidikan Agama dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Madrasah. ELEMENTARY, 6(1), 43–62.
Published
2021-07-05
How to Cite
Masduqi, A. (2021). PENGELOLAAN PROGRAM UNGGULAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN BERBASIS PESANTREN. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 13(01), 01 - 14. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.501
Section
Articles