PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PENDEKATAN HUMANISTIK DI INDONESIA

  • Febri Widiandari UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Tasman Hamami UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Keywords: Humanistic, Curriculum, Islamic Religious Education

Abstract

The curriculum is one of the main components in education. The curriculum is a compass for the direction where students want to be taken. As a tool to achieve dynamic educational goals, the curriculum must always be developed and refined to suit the times, so as to facilitate educational programs in the context of realizing and achieving national education goals. The curriculum has many approaches, one of which is a humanistic approach. This study aims to examine how the Islamic Religious Education curriculum in a humanistic approach. This research is based on literature study by taking data from library sources such as research journals, books, documents and others. The results of this study indicate that the Islamic Religious Education curriculum with a humanistic approach is suitable for use in Indonesia in an effort to develop the potential of students. Humanistic education begins with the idea of ​​"humanizing humans". This means that every human being brings their respective potentials in order to develop their lives with the potential they have.

References

Afifah, N. (2011). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran Fiqih. Akademika : Jurnal Pemikiran Islam, 16.

Amruddin, Roni, P., Agustina, T. S., & Ariantini, N. S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Pradini Pustaka.

Ansyar, M. (2015). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan. Kencana.

Arifin, Z. (2018). Manajemen Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Awwaliyah, R. (2019). Pendekatan Pengelolaan Kurikulum Dalam Menciptakan Sekolah Unggul. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(1), 35–52. https://doi.org/10.24090/insania.v24i1.2219

Budiningsih, A. (2015). Belajar dan pembelajaran. PT. Rineka Cipta.

Festiyed, Lufri, & Diliarosta, S. (2022). Prinsip Pengembangan Kurikulum Perguruan Tinggi. CV. Global Aksara Pers.

Halimi, M. F. (2018). Pendekatan Humanisme dalam Perspektif Pendidikan Islam. Rausyan Fikr, 14(1).

Hambali, Rozi, F., & Nuraini, D. (2022). Humanistic Learning Theory; Upaya Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di Madrasah. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 349–359.

Hapudin, M. S. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran Menciptakan Pembelajaran yang Keatif dan Efektif. Kencana.

Haryanti, N. (2014). Ilmu Pendidikan Islam (IPI). Gunung Samudera.

Hidayati, W., Syaefudin, & Muslimah, U. (2021). Manajemen Kurikulum dan Program Pendidikan (Konsep dan Strategi Pengembangan). Semesta Aksara.

Huda, N. (2019). Pendekatan–pendekatan Pengembangan Kurikulum. Qudwatuna, 2(2), 175–197.

Ikmal, H. (2021). Nalar Humanisme dalam Pendidikan: Belajar dari Ki Hajar Dewantara dan Paulo Freire. Nawa Litera Publishing.

Iswati, & Rohaningsih, C. (2021). Pembelajaran PAI Melalui Pendekatan Humanistik Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. Al I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 81–91.

Khumaini, F., Isroani, F., & Aya, M. (2022). Kebijakan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam : Kurikulum dan Pendekatan Humanistik di Era Digital. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(2), 680–692. https://doi.org/10.31943/jurnalrisalah.v8i2.291

Komariah, N. (2020). Pengantar Manajemen Kurikulum. CV Bintang semesta Media.

Kusumawati, T. (2015). Pengembangan Instrumen Penilaian Ranah Afektif Mata Pelajaran Aqidah Akhlak. Smart, 1(1), 111–123. https://doi.org/10.18784/smart.v1i1.233

Lestari, R., & Suyadi. (2021). High Order Thinking Skills (Hots) Dalam Pendidikan Agama Islam Berbasis Neurosains. Tadrib, 7(1), 61–70.

Leter, M. S., Riswandi, & Herpratiwi. (2022). Implementasi Kurikulum Integratif Pendidikan Nilai CHYBK dalam Pembelajaran. PT Kanisius.

Lismina. (2017). Pengembangan Kurikulum. Uwais Inspirasi Indonesia.

Lismina. (2018). Pengembangan Kurikulum di Sekolah dan Perguruan Tinggi. Uwais Inspirasi Indonesia.

Mahmud. (2017). Psikologi Pendidikan. CV. Pustaka Setia.

Mohtar, I. (2017). Pengembangan Kurikulum. Uwais Inspirasi Indonesia.

Mudlofir, ali. (2011). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. Rajawali Pers.

Mukhtazar. (2020). Prosedur Penelitian Pendidikan. Absolute Media.

Nasution, S. (2006). Kurikulum dan Pengajaran. Bumi Aksara.

Nugroho, Y. A. B. (2018). Kepemimpinan untuk Mahasiswa Toeri dan Aplikasi. Universitas Khatolik Indonesia Atma Jaya.

Omeri, N. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Manager Pendidikan, 9(3), 464–468.

Ramadhani, Y. R., Masrul, Ramadhani, R., & Rahim, R. (2020). Metode dan Teknik Pembelajaran Inovatif. Yayasan Kita Menulis.

Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Kalam Mulia.

Rangkuti, A. A. (2022). Dasar-Dasar Pendidikan. Pradina Pustaka Grup.

Rofiah, S. (2021). Integrasi Kurikulum berbasis Sains dan Nilai-nilai KeIslaman. NEM.

Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Sahlan, A. K. (2018). Mendidik Perspektif Psikologi. Deepublish.

Sanjaya, W. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kencana.

Saputri, S. (2022). Pentingnya Menerapkan Teori Belajar Humanistik dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Jenjang Sekolah Dasar. EduBase: Journal of Basic Education, 3(1), 47–59.

Sarnoto, A. Z., & Muhtadi, M. (2019). Pendidikan Humanistik Dalam Perspektif Al-Qur’an. Alim: Journal of Islamic Education, 1(1), 37–54. https://doi.org/10.53038/alashriyyah.v7i01.140

Subakti, H., Utami, N. R., Sulaeman, D., Soputra, D., & Hardiyanti, S. A. (2022). Teori Pembelajan. Yayasan Kita Menulis.

Sudaryanti, S., Zulkifli, Sastraatmadja, A. H. M., & Maqfirah, P. A.-V. (2022). Dasar-dasar Pendidikan (P. G. E. Teknologi (trans.)).

Sukmadinata, N. S. (2017). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. Remaja Rosdakarya.

Susanti, E. (2019). Relevansi Penerapan Metode Dengan Materi Ajar Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar Negeri 72 Seluma. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Syamsudin, M. N., Nasrullah, M. E., & Muslim, M. (2022). Implementasi Pembelajaran PAI Berbasis Active Learning Di SMP IT As-Salam Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 7(8).

Umam, C. (2020). Inovasi Pendidikan Islam: Strategi dan Metode Pembelajaran PAI di Sekolah Umum. Dotpllus Publisher.

Umar, Bekti, B. A., Nasri, U., Zarkasi, Kahar, & Sudirman. (2016). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Transformatif. Deepublish.

Wiyani, N. A., & Barnawi. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Ar-Ruzz Media.

Published
2022-12-31
How to Cite
Widiandari, F., & Tasman Hamami. (2022). PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PENDEKATAN HUMANISTIK DI INDONESIA. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 14(2), 164 - 174. https://doi.org/10.47498/tadib.v14i2.1562
Section
Articles