KIPRAH TUAN GURU DALAM POLITIK LOKAL
Studi Peran Politik Tuan Guru di Lombok Tengah
Abstract
The character of the master teacher in the Lombok Society Lombok encourages the masters to be more involved in practical politics so that it has an impact on da'wah activities. This study elaborates on the involvement of the master teacher in practical politics and its impact on the preaching of master teachers in Praya District, Central Lombok. This research produces a fact that involvement of master teachers - master teachers in Praya District Central Lombok in politics based on capacity and its role in society, but then the role shifted towards "political oriented"
References
Achmadi, Ideologi Pendidikan Islam; Paradigma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2008.
Ali Imron, Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, Cet.2, 2012.
Daryanto, Tutik Rachmawati, Supervisi Pembelajaran, Yogyakarta: Gava Media, 2015.
Fauzan, Pengantar Sistem Administrasi Pendidikan, Yogyakarta, UII Press, 2016.
Hamdani Hasan, dkk., Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Setia, 2007.
Kemdikbud, Supervisi Akademik Modul Pendidikan dan Pelatihan Fungsional Calon Pengawas Sekolah dan Penguatan Kompetensi Pengawas Sekolah, Direktorat Pembinaan Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta, 2018.
Lukman Hakim. Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Muttaqin Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, Vol. 10, No. 1, 2012.
Mukhtar, Orientasi Baru Supervisi Pendidikan, Jakarta: GaungPersada Press, 2009.
Piet A. Sahertian, Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia, Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Prabowo, “Memahami Penelitian Kulaitatif”, Yogjakarta: Andi Offset, 2007.
Purwanto, “Supervisi Akademik dan Kinerja Guru”, Jurnal Indonesia, Vol 2, No 2 Des 2014.
Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, cet ke-7, 2008.
Sardiman A.M., Interaksi dan MotivasiBelajarMengajar, GrafindoPersada: Jakarta, 2001.
Satori, Djam’an, Pengawasan dan PenjaminanMutu Pendidikan, Bandung, Alfabeta, 2016.
Siswanto, PengantarManajemen, Bandung: BumiAksara, 2005.
St.Augustine, “Teosentrisme”, https://primastudy.wordpress.com/2012/04/21/ teosentrisme/.
Suhardan, SupervisiProfesional, Bandung, Alfabeta, 2014.
Suharsim iArikunto, Dasar-Dasar Supervisi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
Syafaruddin, Manajemen Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2005.