PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @BESTIE.GENK TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI FOLLOWERS DI KALANGAN MAHASISWA
Abstract
Instagram is one of the popular platforms that plays an important role in disseminating information quickly and relevantly. The @bestie.genk Instagram account is a platform for disseminating news information with the presentation of informal, brief and detailed language styles making this account has its own appeal. This study aims to analyze how the influence and how much influence Instagram @bestie.genk social media has on fulfilling information needs among digital communication and media students of class 59 SV IPB University. This research uses a quantitative approach method with a questionnaire. Data were obtained from 75 respondents selected through purposive sampling. The results showed that Instagram @bestie.genk has a significant influence with a coefficient of determination of 29.3%. This finding shows that this account has a significant role in fulfilling information needs among students. This study concludes that there is a positive influence with increased fulfillment of information needs, which indicates that this account functions effectively as a provider of fast, brief, and relevant information.
References
Buku & Jurnal
Ajinegoro, Dudy Obed, and Kurniawan Kurniawan. “Efektivitas Media Sosial Instagram Dalam Penyebaran Informasi Covid-19 Oleh Diskominfo Kota Kupang Provinsi NTT.” Jurnal Terapan Pemerintahan Minangkabau 3, no. 1 (2023): 56–68. https://doi.org/10.33701/jtpm.v3i1.3071.
Anisah, Nur, Maini Sartika, and Hendra Kurniawan. “Penggunaan Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Literasi Kesehatan Pada Mahasiswa.” Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam 4, no. 2 (2021): 94. https://doi.org/10.22373/jp.v4i2.11080.
Brian, Solis. “Engage! The Complete Guide for Brands and Businesses to Build, Cultivate, and Measure Success in the New Web.,” 2010.
Djollong, Andi Fitriani. “Teknik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif (Technique of Quantiative Research).” Istiqra’ 2, no. 1 (2014): 86–100.
Duli, Nikolaus. Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS., 2019.
Erizal, Nurfan, Syukur Kholil, and Nabila Yasmin. “Pengaruh Penggunaan Akun Instagram@ Ussfeeds Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers Dikalangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Jurusan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.” Journal of Student Development Informatics Management (JoSDIM) 4, no. 1 (2024): 111–25.
Fatmawati, Fatmawati, and Anggia Sari Lubis. “Pengaruh Perilaku Kewirausahaan Terhadap Kemampuan Manajerial Pada Pedagang Pakaian Pusat Pasar Kota Medan.” Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis 1, no. 1 (2020): 1. https://doi.org/10.24853/jmmb.1.1.1-10.
Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariete SPSS 25 (9th Ed.), 2018.
Helen, Helen, and Farid Rusdi. “Pengaruh Penggunaan Media Sosial Akun Instagram @Jktinfo Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers.” Prologia 2, no. 2 (2019): 355. https://doi.org/10.24912/pr.v2i2.3712.
Ilmi, Uswatul, and Marni Marni. “Strategi Pemenuhan Kebutuhan Informasi Oleh Pemustaka Di Perpustakaan Sekolah Tinggi Ilmu Islam Dan Bahasa Arab (STIBA) Makassar.” Literatify : Trends in Library Developments 2, no. 2 (2021): 56–66. https://doi.org/10.24252/literatify.v2i2.23758.
Istiani, Nurul, and Athoillah Islamy. “Fikih Media Sosial Di Indonesia.” Asy Syar’Iyyah: Jurnal Ilmu Syari’Ah Dan Perbankan Islam 5, no. 2 (2020): 202–25. https://doi.org/10.32923/asy.v5i2.1586.
Khatibah, K. “Jurnal Perpustakaan Dan Informasi.” Iqra’ 2275, no. Penelitian Kepustakaan (2011): 36–39.
Liedfray, Tongkotow, Fonny J Waani, and Jouke J Lasut. “Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Tombatu Timur Kabupaten Minasa Tenggara.” Jurnal Ilmiah Society 2, no. 1 (2022): 2.
Machali, Imam. Metode Penelitian Kuantitatif Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan Dan Analisis Dalam Penelitian Kuantitatif, n.d.
Massie, Brigita Lidya, Desie M.D Warouw, and Anthonius M. Golung. “Peran Media Sosial Sebagai Sarana Informasi Bagi Masyarakat Ranotana Weru Kecamatan Wanea.” Acta Diurna 3, no. 4 (2021): 1–4. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/36389/33876.
Nuryadi, Tutut Dewi Astuti, Endang Sri Utami, and M. Budiantara. Buku Ajar Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Sibuku Media, 2017.
Qomusuddin, I. F., & Romlah, S. Analisis Data Kuantitatif Dengan Program IBM SPSS Statistic 20.0, 2021.
Sahir, Syafrida Hafni. Buku Ini Di Tulis Oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta Di Lindungi Oleh Undang-Undang Telah Di Deposit Ke Repository UMA Pada Tanggal 27 Januari 2022, 2022.
Setiadi, Ahmad. “Pemanfaatan Media Sosial Untuk Efektifitas Komunikasi,” Cakrawala Jurnal Humaniora No. 1. 2016: 2. https://doi.org/10.31294/jc.v16i2.1283.
Situmorang, Winda, and Rahma Hayati. “Media Sosial Instagram Sebagai Bentuk Validasi Dan Representasi Diri.” Jurnal Sosiologi Nusantara 9, no. 1 (2023): 111–18. https://doi.org/10.33369/jsn.9.1.111-118.
Sutrisno, Agnes Pertiwi, and Ira Dwi Mayangsari. “Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram @Humasbdg Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers.” Jurnal Common 5, no. 2 (2022): 118–33. https://doi.org/10.34010/common.v5i2.5143.
Ummah, Masfi Sya’fiatul. “STATISTIK DESKRIPTIF.” Sustainability (Switzerland) 11, no. 1 (2019): 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0A
Wahyuni, Molly. Statistik Deskriptif Untuk Penelitian Olah Data Manual Dan SPSS Versi 25. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2020.
Prosiding Seminar, Skripsi, Tesis & disertasi
Syaffril, Muhammad. “Perilaku Pencarian Informasi Melalui Koleksi Surat Kabar Untuk Memenuhi Kebutuhan Informasi.,” 2004.
Wiranata, Thoriq Dipa, and Cahyo Hasanudin. “Pemanfaatan Aplikasi Instagram Sebagai Sumber Informasi Di Era Teknologi Digital.” Prosiding Seminar Nasional Daring Unit Kegiatan Mahasiswa Jurnalistik (Sinergi) IKIP PGRI Bojonegoro, 2023, 862–74.
.
Copyright (c) 2024 AT-TANZIR: JURNAL ILMIAH PRODI KOMUNIKASI PENYIARAN ISLAM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.