Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar SKI Materi Sejarah Beberapa Kerajaan Islam di Jawa, Sumatra dan Sulawesi

  • Denovia Denovia MTsN 2 Simeulue
Keywords: Numbered Head Together (NHT) Learning Model, SKI, Historical

Abstract

The purpose of this research was to improve the learning outcomes of material SKI History of some Islamic kingdoms in Java, Sumatra and Sulawesi by applying the NHT Learning Model to Class IX-B Students of MTs Negeri 2 Simeulue. This research is Classroom Action Research which is carried out in the cycles and with stages of planning, action, observation, and reflection. The study was conducted in odd semester for three months starting from August 2017 to October 2017. Subjects in this research were students of class IX-B of MTs Negeri 2 Simeulue in the 2017/2018 school year which amounted to 18 students. Techniques for collecting data through observation and student learning tests. Data was analyzed using descriptive method. The results showed that: (1) Completeness of student learning outcomes in the pracycle is 50%, in the first cycle increased to 77.8% and in the second cycle also increased to 94.4%. (2) The teacher's activities in managing learning in the first cycle are classified as good, namely 3.5. In the second cycle, the ability of the teacher to manage learning has improved, which is better, which is 4.2 which is good. (3) The activities of students in the first cycle are classified as sufficient, namely 3.3. Then in the second cycle increased and good helped namely 4. Thus, it can be concluded that the learning outcomes of material SKI History Some Islamic kingdoms in Java, Sumatra and Sulawesi can be increased by applying the NHT Learning Model to class IX-B MTs Negeri 2 Simeulue.

References

Febiliyanti, R., Tiwow, V. M., & Gonggo, S. T. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Dolo Pada Materi Pelajaran Kimia Koloid. Jurnal Akademika Kimia, 3(2), 98-103.
Gani, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran dan Persepsi tentang Matematika terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri di Kecamatan Salomekko Kabupaten Bone. Jurnal Daya Matematis, 3(3), 337-343.
Huda, Miftahul. (2011). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Imas Kurniasih dan Berlin Sani. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jogjakarta: Kata Pena.
Irvan, M., Rahayu, R., & Ali, Z. M. (2017). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran IPS dI SDN Tegalgede 02 Jember. Pancaran Pendidikan, 5(4), 79-86.
Kholis, N. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Studi Pada Mata Pelajaran PAI Kelas VIII SMP Islam Unggulan Miftahul Ulum Bandar Sribhawono Lampung Timur TP. 2015/2016). Iqra': Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 2(1), 69-88.
Mulyanto, A. S., & Hadi, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran NHT Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Kerja Sama Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 4(3), 221-228.
Pagea, E. K. (2017). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Tipe Nht dalam Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 6(7), 1-10.
Pazrin, L., Kurnia, D., & Karlina, D. A. (2017). Penerapan Multimedia Animasi Sejarah Menggunakan Model Cooperative Learning Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Masa Pergerakan Nasional Indonesia Di Kelas V SDN Cigentur Kecamatan Tanjungkerta Kabupaten Sumedang. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2121-2130.
Rasyid, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) dan Kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika di SMP Negeri 2 Poso. Mitra Sains, 3(1), 61-68.
Santiana, N. L. P. M., Sudana, D. N., & Garminah, N. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Desa Alasangker. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1), 1-10.
Sardiman A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suyadi. (2012). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Diva Press.
Trianto. (2012). Model-Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Triyanto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Uno, Hamzah. B. (2008). Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2019-08-07
How to Cite
Denovia, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar SKI Materi Sejarah Beberapa Kerajaan Islam di Jawa, Sumatra dan Sulawesi. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 11(1), 13-21. Retrieved from https://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/218
Section
Articles