Pendampingan Belajar Al-Qur’an pada Anak di Desa Ladang Tuha Kecamatan Meukek Kabupaten Aceh Selatan

  • T Mairizal STAIN Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Anwar Anwar Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Mustafa Ali Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Muhammad Nur Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Muhammad Adly Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Yuni Safrida Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Julia Julia Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Zaharifa Syadza Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Nur Wahida Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Putra Ara Rezkia Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh

Abstract

Al-Qur'an education has been important in order to foster a generation that is Islamic and has noble morals. Al-Qur'an education in Aceh is not only an individual requirement but also a requirement for the implementation of Islamic law. Therefore, the STAIN Teungku Dirudeng Meulaboh community service team focuses its service activities carried out in Ladang Tuha Village, Meukek District, South Aceh Regency on assisting children in the area learning the Koran. The activity, which was held for 40 days, succeeded in improving the children's ability to read the Koran. However, due to limited time, and accompanied by other activities, assistance in learning the Al-Qur'an is optimal. For this reason, this program needs to be continued by village officials as one of the key village development programs.

References

Anwar, A., Ramli, R., Mafuzah, M., & Murzani, S. (2024). Praktik Magang Serta Kolaborasi Pengabdian Dosen dan Mahasiswa di SOS Children’s Villages Meulaboh. Zona: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 15-22.
Arifin, HM (2008) Metode Pembelajaran Al-Qur'an dan Implementasinya dalam Pendidikan Anak, Kalam Mulia, Jakarta
Basa’ad, Tazkiyah (2016), Membudayakan Pendidikan Al-Qur’an Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, Volume 6 Nomor 2.
Fauza, M., Iqbal, M., Sofia, N., & Dinata, S. I. (2023). Pemetaan Potensi Desa di Gampong Pasie Mesjid Menuju Gampong Syari’at. Meuseuraya-Jurnal Pengabdian Masyarakat, 10-20.
Mubarok, Achmad (2016), Pedoman Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Prenadamedia, Jakarta
Risnawati, Atin dan Dian Eka Priyantoro (2021), Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Agama pada Pendidikan Anak Usia Dini dalam Perspektif Al-Quran, Aṣ-Sibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol. 6, No. 1, Juni
Ruslan, Kadir (2015) Pendidikan Karakter Anak dalam Perspektif Al-Qur'an, Rajawali Press, Jakarta
Suma, Muhammad Amin (2010) Pendekatan Pendidikan Anak dalam Al-Qur'an dan Sunnah, Pustaka Ibnu Katsir, Jakarta
Pohan, Z. R. H., Idris, M. N. M., Ramli, R., Anwar, A., & Paisal, J. (2023). Sejarah peradaban dan masa depan kesadaran manusia pada posisi ontologis kecerdasan buatan (artificial intelligence) dalam perspektif Alquran. Basha'ir: Jurnal Studi Al-Qur'an Dan Tafsir, 29-38.
Pohan, Z. R. H., Ramli, Efendi, S., & Angkat, I. (2023). Beyond Budget, Village Funds and Budget Politics; A Community Service Webinar. SEURAYA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 44–52.
Yafi, Salman (2023), Pendampingan Pembelajaran Membaca Alquran Menggunakan Metode Al Hidayah di SMP Al-Madinah Kabupaten Solok, Al-Dyas; Jurnal Inovasi dan Pengabdian kepada Masyarakat, Volume 2 Nomor 3 https://doi.org/10.58578/aldyas.v2i3.1957
Published
2025-06-09
How to Cite
Mairizal, T., Anwar, A., Ali, M., Nur, M., Adly, M., Safrida, Y., Julia, J., Syadza, Z., Wahida, N., & Ara Rezkia, P. (2025). Pendampingan Belajar Al-Qur’an pada Anak di Desa Ladang Tuha Kecamatan Meukek Kabupaten Aceh Selatan . MEUSEURAYA - Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 54-61. https://doi.org/10.47498/meuseuraya.v4i1.3425
Section
Articles