PEMETAAN CAPAIAN PEMBELAJARAN DAN MATERI AJAR PAI DAN BUDI PEKERTI ELEMEN Al-QURAN DALAM KURIKULUM MERDEKA

  • Muhammad Hizba Aulia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Agus Fakhruddin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Cucu Surahman Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Quran Literacy, Material Suitability, PAI Learning

Abstract

Al-Quran as an element of PAI and Budi Pekerti in the Merdeka Curriculum has continuous learning outcomes and teaching materials from primary to secondary education levels. However, the reality on the ground shows that the level of Quran literacy among students in Indonesia is still low. To overcome this, it is necessary to map based on Quran literacy components such as reading according to tajweed, writing, memorizing and interpreting. This is the purpose of this study to ensure that the Learning Outcomes and Teaching Materials for PAI and Budi Pekerti in the Merdeka Curriculum are in accordance with the development of students and the concept of Islamic teachings about the Quran. This research is a qualitative research with content analysis method. The data sources are curriculum documents and PAI and Budi Pekerti textbooks for the Merdeka Curriculum version, which are analyzed through a document study approach. The results of the study provide findings in the form of mapping learning outcomes and teaching materials for PAI and Budi Pekerti elements of the Al-Quran in the Merdeka Curriculum on the Al-Quran literacy component from primary to secondary education levels.

References

Amalia, J., & Achadi, M. W. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Materi PAI pada Kelas 10 SMK Negeri 1 Depok Yogyakarta. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 39–60.

Ananda, R. R., & Fatonah, S. (2022). Tinjauan Historis dan Sosiologis Perkembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Indonesia. ALSYS, 2(6), 775–791.

Aquami, A. (2017). Korelasi antara Kemampuan Membaca Al-Qur’an dengan Keterampilan Menulis Huruf Arab pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah Quraniah 8 Palembang. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 3(1), 77–88.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 19(1), 34–49.

Fuad, F. Q. A., Lailiyah, S. B., Wahyono, A. A., & Ahid, N. (2023). Analisis Dan Perbandingan Kurikulum Indonesia Abad Ke–20. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 6(3), 1–8.

Hakim, L. (2016). Pemerataan Akses Pendidikan Bagi Rakyat Sesuai dengan Amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1).

Hakim, R. (2014). Pembentukan Karakter Peserta Didik melalui Pendidikan Berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2).

Hashim, A., Halim, A. T., Jemali, M., & Che, A. N. (2014). Kaedah Pembelajaran Tahfiz dan Hubungannya dengan. Journal of Al-Quran and Tarbiyyah, 1(1), 9–16.

Hazin, M., & Rahmawati, N. W. D. (2021). Kebijakan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam (Studi Histori Dan Regulasi Di Indonesia). Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 293–310.

Hermawan, W. (2022). Penemuan Hukum Islam. UPI PRESS.

Iswanto, A., Oetomo, S. B., Noviani, N. L., Khalim, S., Atmanto, N. E., & Rachmadani, A. (2018). Literasi Al-Quran Siswa Smp Di Jawa Timur. Suhuf, 11(1), 1–28.

Kemendikbudristek RI, B. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Fase A - Fase F.

Khasanah, A. W., Muharam, A., & Fajrussalam, H. (2023). Analisis Kemampuan Menghafal Al Quran terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 21(2), 853–861.

Mahdali, F. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Al-Qur’an dalam Perspektif Sosiologi Pengetahuan. Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur’an dan Hadis, 2(2), 143–168.

Maksum, M. (2014). Ilmu Tafsir Dalam Memahami Kandungan Al-Qur’an. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 2(2), 184–197.

Mansur, R. (2016). Pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam multikultural (Suatu prinsip-prinsip pengembangan). Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 1(2).

Meilani, E. (2020). Analisis Muatan Nilai Karakter dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas XI Kurikulum 2013 Revisi 2017. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2).

Munawar, M. (2022). Merdeka Belajar. Jurnal Pedagogy, 15(2), 137–149.

Musya’Adah, U. (2020). Peran Penting Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Aulada: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 2(1), 9–27.

Nasution, Z. (2020). Strategi Pembelajaran Quran Hadis Dalam Memaksimalkan Proses Pembelajaran Alquran Hadis. Jurnal Al-Fatih, 3(2), 269–280.

Nuriawati, N., & Achadi, M. W. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pelajaran Al-Quran Hadis di MAN 3 Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(2), 144–152.

Nurmadiah, N. (2014). Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Al-Afkar: Manajemen pendidikan Islam, 2(2).

Oktarina, M. (2020). Faedah Mempelajari dan Membaca Al-Quran dengan Tajwid. Serambi Tarbawi, 8(2), 147–162.

Priyadi, M. S., Rachmatia, M., Al Hadi, I. A., & Suhariyanti, M. (2024). Kendala Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Griya Cendikia, 9(1), 114–121.

Purwaningsih, I., Oktariani, O., Hernawati, L., Wardarita, R., & Utami, P. I. (2022). Pendidikan sebagai suatu sistem. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 10(1), 21–26.

Putri, S. A. A., & Zailani. (2023). Implementasi Literasi Al-Quran dalam Meningkatkan Kualitas Bacaan melalui Kegiatan Tahsin di SMK Tritech. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 15(2), 237–245.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret kurikulum merdeka, wujud merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187.

Rifa’i, A., Asih, N. E. K., & Fatmawati, D. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran PAI Di Sekolah. Jurnal Syntax Admiration, 3(8), 1006–1013.

Riyadi, L., & Budiman, N. (2023). Capaian Pembelajaran Seni Musik pada Kurikulum Merdeka sebagai Wujud Merdeka Belajar. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 5(1), 40–50.

Rizal, H. S., & Chasanah, U. (2023). Analisis Konten Buku Ajar Bahasa Arab MTs Kelas VII Kurikulum KMA No. 183 2019. Jurnal Mu’allim, 5(1), 132–146.

Suardipa, I. P. (2023). Lini masa kebijakan kurikulum merdeka dalam tatanan kotruksi mutu profil pelajar pancasila. PINTU: Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2).

Sukmawati, A. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 12(2), 121–137.

Susanti, S., & Asyrofi, S. (2020). Efektivitas Metode Imlā’ Manẓūr Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(2), 1–22.

Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), 115–132.

Widyastuti, A. (2022). Merdeka Belajar dan Implementasinya: Merdeka Guru Siswa, Merdeka Dosen Mahasiswa, Semua Bahagia. Elex Media Komputindo.

Yamani, M. T. (2015). Memahami Al-Qur’an dengan metode tafsir maudhu’i. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2).

Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2(2), 83–91.

Zaini, A. R., Hasan, Y., & Husaini, M. H. (2021). Memahami Makna Kata dalam Al-Quran Berbantukan Senarai Kata Berfrekuensi Tinggi: Understanding the Meaning of al-Quran Using Arabic High-Frequency Word List. QIRAAT: Jurnal Al-Quran dan isu-isu kontemporari, 4(1), 47–66.

Zarkasi, A. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Menghafal Juz 30 Melalui Metode Drill Pada Program Hafalan Al Quran Siswa MAN Kota Banjarbaru. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 3(2), 164–173.

Published
2024-07-31
How to Cite
Aulia, M. H., Fakhruddin, A., & Surahman, C. (2024). PEMETAAN CAPAIAN PEMBELAJARAN DAN MATERI AJAR PAI DAN BUDI PEKERTI ELEMEN Al-QURAN DALAM KURIKULUM MERDEKA. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 16(1), 103 - 117. https://doi.org/10.47498/tadib.v16i1.3138
Section
Articles