PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN HAFALAN AL-QURAN SISWA

  • Haya Syatina Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Junias Zulfahmi Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Maya Agustina Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
Keywords: The role of parents, memorization of Al-Qur’an, SMP IT Teuku Umar

Abstract

The role of parents in education is a direct action to supervise, control and evaluate every child's activity. For children's education to be better, parents must act as educators who can set an example for children. This research is field research with a qualitative descriptive method. Data collection was carried out through interviews, observation, and documentation. The results showed that: (1) Parents act as example providers and command to imitate, parents also provide duties and responsibilities, parents provide opportunities to try, parents conduct supervision and checks on children's education and parents provide motivational encouragement. (2) The driving factor for parents in improving the memorization of the Qur'an, namely, yearning for children who are righteous and righteous, wanting to achieve the targets set by the school, the ability of parents to read the Qur'an, and environmental factors at home. and a conducive society. While the inhibiting factor for parents in improving memorization of the Qur'an is psychological factors, which arise from oneself, such as passivity. In addition, social environmental factors can also affect children, the lack of ability and understanding of parents towards the Qur'an, and parents are busy at work.

References

Aliyah, S. (2017). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Membaca Al Qur ’ an Melalui Teknik Mind Mapping Pada Siswa Kelas XI IPS2 SMA 1 Cepiring. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11(1), 43–65.
Ana Dewinta., D. (2020). Studi Kasus Anak Hafal Al-Qur’an Juz 30 di PAUD IT Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 45–55.
Arsyad, & Salahuddin. (2018). Hubungan Kemampuan Membaca Al Qur ’ an dan Minat Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI). EDUKASI : Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(2), 179–190.
Djamarah, S. B. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.
Fadhli, M. (2019). Internalisasi Nilai-nilai Kepemimpinan Profetik dalam Lembaga Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 10(2), 116–127. Retrieved from https://ejournal.staindirundeng. ac.id/index.php /tadib/ article/view/169
Fakhrurrazi, F. (2020). Peserta Didik Dalam Wawasan Al-Qur’an. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 40. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i01.329
Hasyim, W. (2018). Pelaksanaan Metode Tutor Sebaya dalam Materi Praktik Shalat Jenazah di MAN 2 Bantul. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(1), 253–265.
Hidayah, N. (2016). Strategi Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di Lembaga Pendidikan. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 63–81. https://doi.org/10. 21274/taalum.2016.4.1.63-81
Kasman, A. (2018). Pendidikan madrasah sebagai sub-sistem pendidikan nasional. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(01), 55.
Mahdali, F. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Al- Qur ’ an Dalam Perspektif Sosiologi Pengetahuan. MASHDAR : Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hadis, 2(2), 143–168.
Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Masduki, Y. (2018). Implikasi Psikologis Bagi Penghafal Al-Qur’an. Medina-Te, 18(1), 18–35.
Maulana, R. (2017). Motivasi siswa SMAN 1 kota Jantho dalam Membaca Al- Qur’an. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Meirani Agustina, D. (2020). Strategi Peningkatan Minat Menghafal Al-Qur’an Santri di Pondok Pesantren Ar-Rahmah Curup. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 14(1), 1–17.
Muhammad Arif Rahman, D. (2021). Implementasi Metode Tahsin Al Husna dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19 di SDIT Al Kahfi. Jurnal Studi Al-Qur’an, 17(1), 111–130.
Nasir, M. (2018). Internalisasi Nilai Akhlak Anak Menurut Surat Al - Luqman. At - Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(1), 61–70.
Ratniana. (2019). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembelajaran. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 4(2), 154–160.
Sa’dullah. (2008). 9 Cara Praktis Menghafal Al-Qur’an. Jakarta: Gema Insani.
Sholihah, N., & Kartika, I. (2018). Pengembangan Modul Ipa Terintegrasi Dengan Ayat Al Qur’an Dan Hadis. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(1), 12–22. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i2
Slamet, A. (2015). Orientasi Frekuensi Membaca Al-Qur’ an dan Motivasi Guru Terhadap Hasil Belajar Al-Qur ’ an Hadis Siswa MA Sultan Hadlirin. Tarbawi, 12(1), 81–103.
Ubaidillah, M. B. (2019). Pendidikan Islamic Parenting dalam Hadith Perintah Salat. Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, X(2), 349–362.
Wahid, A. H., & Naviyah, S. (2021). Tiga GOlongan Penghafal AL-Qur’an dalam Surah Fatir ayat 32 Perspektif Adi Hidayat. Jurnal Studi AL-Qur’an, 17(1), 131–146.
Wahyuni, A. dan, & Syahid, A. (2019). Tren Program Tahfidz Al-Qur’an Sebagai Metode Pendidikan Anak. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 87–96. https://doi.org/10.32332/elementary.v5i1.1389
Published
2021-07-05
How to Cite
Syatina, H., Zulfahmi, J., & Agustina, M. (2021). PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN HAFALAN AL-QURAN SISWA. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 13(01), 15 - 26. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.475
Section
Articles