Pelatihan Implementasi al-Qawa’id al-Sharfiyyah wa al-Nahwiyyah pada Santri Pondok Pesantren Dayah Jamiah Al-Aziziyah dalam Meningkatkan Pemahaman Hukum Islam melalui Kitab Turats
Abstract
Classical Islamic texts (kitab turats) serve as primary sources of Islamic law and are relied upon by Muslims around the world. Understanding the manuscripts of these classical works requires adequate foundational knowledge, such as nahwu (Arabic grammar) and sharaf (morphology). However, a purely theoretical study of nahwu and sharaf is often ineffective in uncovering the deeper meanings embedded within the texts. Specialized training in applying the rules of nahwu and sharaf is essential to ensure that the theoretical knowledge gained is not merely passive but instead becomes an active tool in bridging the gap toward comprehending the implicit meanings of kitab turats. Grasping these implicit meanings greatly aids in extracting Islamic legal principles, particularly in addressing contemporary issues.
References
Abubakar, M. (2015). Pesantren di Aceh: Perubahan, Aktualisasi, dan Pengembangan. Kaukaba Dipantara.
Aminullah, M., & Riswani, M. (2024). Pelaksanaan Program Green Movement Di Lingkungan Kampus Institut Agama Islam (IAI) Al-Aziziyah Samalanga Bireuen Aceh. Khadem: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 108-115.
Amin, B., Amiruddin, & Ardan, A. . (2021). Pelatihan Media Pembelajaran Interaktif Bahasa Arab untuk Guru Dayah Jami’ah Al-Aziziyah Samalanga. Khadem: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), 42-49. Retrieved from https://ejournal.unisai.ac.id/index.php/jkdm/article/view/816
Baisan, P., Al-Fairusy, M., Taran, J. P., & Ramli, R. (2025). Strategi Meningkatkan Citra Positif Pada Pondok Pesantren Serambi Mekkah Melalui Publikasi Media Sosial. Jimmi: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Multidisiplin, 2(1), 93-108. https://doi.org/10.71153/jimmi.v2i1.224.
Bakar, H. A. (2016). Manajemen Pendidikan Dayah Jamiah Al-Aziziyah Batee Iliek Kecamatan Samalanga Kabupaten Bireuen. Jurnal At-Tarbiyah, 160-187.
Bashori, Novebri, Agus Salim Salabi. (2022). Budaya Pesantren: Pengembangan Pembelajaran Turats. Al-Mabhats: Jurnal Penelitian Sosial Agama, 67-83.
Fahmi, Z. (2024). Transformasi Yayasan Pendidikan Islam Al-Aziziyah (YPIA): Dari Pendekatan Religius-Konservatif ke Konsep Religius-Rasional-Sosiologis di Era Modern. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 65-76.
Hanafiah, M., Kamal, M., Batuah, R., Fauzan, R., & Ibrahim, N (2022) Pelatihan Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Pemahaman Santri Terhadap Hukum Islam Melalui Kitab Kuning. Khadem: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 82-90. https://doi.org/10.54621/jkdm.v1i1.472.
Hanafiah, M. (2023). Pendekatan Kepemimpinan Dalam Promosi Pendidikan Islam:(Analisis di Dayah Jamiah Al-Aziziyah Kabupaten Bireuen). Jurnal Seumubeuet, 2(2), 123-132.
Lawang, K. A., Ismail, D., & Subki, S. (2023). Training Metode Tashil At-Thullab Cara Cepat Baca Kitab Kuning di Dayah Jamiah Al-Aziziyah Batee Iliek Samalanga Bireuen. Khadem: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 228-237.. https://doi.org/10.54621/jkdm.v2i2.691
Muhibuddin, M. (2024). Sejarah Perkembangan Dayah MUDI Mesjid Raya Dari Masa Abi Hanafiah Hingga Ke Masa Abu MUDI. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 40-55. https://doi.org/10.54621/jiat.v10i1.836
Musaddad, A., & Nurshodiq, M. (2024). Pendampingan Pengajaran Kitab Kuning Dan Penerapan Metode Yanbu'a Dalam Pembelajaran Al-Qur'an Di Pp. Queen Al Falah Ds. Ploso Kec. Mojo Kab. Kediri. Nusantara Journal of Community Engagenment (NJCE), 3(1), 1-10.
Kahar, S. (2021). Modernisasi Pendidikan Islam Di Yayasan Pendidikan Islam Al Aziziyah Samalanga (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Razali, R. R., Asrarun Nafis, & Mohd. Nasir. (2024). Transformasi Pendidikan Dayah Dalam Menghadapi Dinamika Era Globalisasi: Analisis LPI MUDI Mesjid Raya Samalanga. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(2), 98-115. https://doi.org/10.54621/jiat.v10i2.961
Baharun, S., Abidin, Z., Solahudin, M., & Rahmatullah, A. (2023). Peran Kecakapan Berbahasa Arab Sebagai Penguat Literasi Keilmuan Islam di Pondok Pesantren Darullughah Wadda’ wah, Bangil, Pasuruan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(02).
Syarifah, & Juriana. (2020). Pembelajaran bahasa Arab di Pesantren Al-Islam dan Darul Abror: Antara tradisional dan modern. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 6(2), 142–169. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i2.1411.
Zaenuddin, R. (2012). Pembelajaran Nahwu/Sharaf dan Implikasinya terhadap Membaca dan Memahami Literatur Bahasa Arab Kontemporer pada Santri Pesantren Majlis Tarbiyatul Mubtadi-ien (MTM) Desa Kempek Kecamatan Gempol Kabupaten Cirebon. Holistik: Journal for Islamic Social Sciences, 13(1), 95-120.
Copyright (c) 2025 Mahmudi Hanafiah, Abdullah M.Nur, Muhammad Ismuhar, Muhammad Hidayat, Raudhatul Jannah, Mardzatillah Mardzatillah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.