ANALISIS PENGELOLAAN BIAYA DAN LABA PADA UMKM KONVEKSI DI MARKETPLACE: STUDI PADA MM KIDSSTORE OFFICIAL DI SHOPEE

  • Alfi Ilmiyatun Nafisah UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Hendri Hermawan Adinugraha UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Ade Gunawan UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
Keywords: MSME Convection, Shopee Marketplace, Cost Management

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) have a strategic role in the national economy, especially in the high-demand convection sector. With the development of digital technology, many MSMEs utilize marketplaces such as Shopee to expand market reach. This study aims to analyze cost and profit management strategies in marketplace-based convection MSMEs, with a case study of MM Kidsstore Official, a children's clothing manufacturer operating on Shopee. The method used is a qualitative approach through observation and interviews with business owners. The results showed that cost management is still done manually and simply, only including recording raw materials and sales. Pricing is done intuitively without clear cost analysis and profit targets, resulting in inconsistent profitability. Utilizing the marketplace does increase sales, but it also increases costs such as advertising, commissions, and postage subsidies. If not managed properly, this can reduce business profits. The study recommends applying the full costing method and cost-volume-profit (CVP) analysis for more systematic financial planning. The findings are expected to serve as a reference for MSMEs in developing adaptive and sustainable financial strategies in the digital era.

References

Ana, W., Sophan, T. D. F., Nisa, C., & Sanggarwati, D. A. (2021). Pengaruh Pemasaran Media Online Dan Marketplace Terhadap Tingkat Penjualan Produk Umkm Cn Collection Di Sidoarjo. Media Mahardhika, 19(3). Https://Doi.Org/10.29062/Mahardika.V19i3.274

Ananda, N. A., Anjali, F., Sari, S. W., Eka, A., Putri, S., Firdaus, E. Z., & Adiyanto, R. (2022). Strategi Pengambilan Keputusan Taktis Dalam Akuntansi Manajemen Untuk Meningkatkan Efisiensi Umkm:(Studi Kasus Pada Toko Ais Kamal). Jurnaluniv45sby.Ac.Idna Ananda, F Anjali, Sw Sari, Aes Putri, Ez Firdaus, Mr Adiyantoinisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 2025•Jurnaluniv45sby.Ac.Id, 4(1), 38–50. Https://Doi.Org/10.30640/Inisiatif.V4i1.3449

Ariyani, L. (2022). Memetakan Kebijakan Internasionalisasi Umkm Indonesia. Trade Policy Journal, 1.

Dwitianti, E., Sihabudin, & Fauji, R. (2024). Pengaruh Biaya Produksi Dan Biaya Penjualan Terhadap Laba Pada Umkm Konveksi “Ade Jahit” Di Desa Anggadita. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi , Keuangan & Bisnis Syariah, 6, 6333–6351. Https://Doi.Org/10.47467/Alkharaj.V6i9.2628

Irawan, M. I., Mukhlash, I., Rukmini, M., & Hidayat, N. (2024). Digitalisasi Pemasaran Dan Sistem Keuangan Pada Industri Rumah Tangga Coconut Oil Kediri. 8(1), 83–98.

Irawati, R., & Prasetyo, B. (N.D.). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Dan Mempertahankan Bisnis Di Masa Pandemi ( Studi Pada Umkm Makanan Dan Minuman Di Malang ). 114–133.

Jasmadeti, & Alpaidah, A. (2024). Analisis Biaya Produksi Dan Harga Jual Dalam Menentukan Laba Bersih. Jurnal Aplikasi Bisnis, 4(1). Https://Doi.Org/10.37641/Jabkes.V4i1.1897

Jatiningrum, C., & Habibah. (2024). Peningkatan Kinerja Umkm Melalui Analisis Biaya Produksi Dan Biaya Operasional Terhadap Laba Bersih. Jicn: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 3046–4560, 5–7.

Jurana, Andi Chairil Furqan, & Rahma Masdar. (2021). Pentingnya Praktik Akuntansi Untuk Meningkatkan Akses Pembiayaan Bagi Hasil. Imanensi: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi Islam, 6(2). Https://Doi.Org/10.34202/Imanensi.6.2.2021.109-116

Kaswarina, K. N., & Adiputra, I. M. P. (2021). Pengaruh Pemahaman Teknologi Informasi , Pendapatan , Dan Biaya Terhadap Penggunaan Platform Marketplace Shopee ( Studi Pada Pelaku Umkm Di Kabupaten Buleleng ). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi), 693–703.

Manurung, M., & Putri, J. (2024). Peran Marketplace Dalam Meningkatkan Akses. Ab-Joice : Al-Bahjah Journal Of Islamic Economics, 2(2), 74–81. Https://Doi.Org/10.61553/Abjoiec.V2i02.249

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Pt. Remaja Rosdakarya.

Mulyani, A. S., Nurhayaty, E., & Miharja, K. (2019). Penerapan Pencatatan Dan Laporan Akuntansi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm). Jurnal Abdimas Bsi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). Https://Doi.Org/10.31294/Jabdimas.V2i2.5818

Nurhayati, N., Kristianti, I., & Permatasari, C. L. (2024). Penggunaan Analisis Swot Dan Uji Litmus Dalam Menentukan Strategi Pengelolaan Modal Untuk Peningkatan Produksi Umkm Ina Konveksi Application Of Swot Analysis And Litmus Test In Determining Capital Management Strategies To Increase The Production Of Msme I. 15(225), 100–116. Https://Doi.Org/10.33059/Jseb.V15i1.7817.Keywords

Permana, E., Ulfa, T., Diyanti, R. M., & Rahmawati, P. Y. (2024). Analisis Pemanfaatan Marketplace Shopee Sebagai Strategi Pemasaran Digital. Jurnal Multidisiplin Inovatif, 8(5), 551–562.

Pinem, R. J. (2020). Usaha Mikro Dan Kecil Dalam Situasi Krisis (A. R. H (Ed.)). Yayasan Pendidikan Dan Sosial Indonesia Maju (Ypsim).

Purhantara, W. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Bisnis. Graha Ilmu - Yogyakarta.

Ramadhan, N. F. (2020). Analisis Struktur Biaya Dan Keuntungan Industri Pakaian Jadi (Konveksi) Dari Tekstil (Isic 14111) Di Indonesia. Jurnal Ekonomi, 25.

Sari, D. P., Sabila, V., & Suryadi, D. (2024). Biaya Standar Sebagai Alat Pengendalian Biaya Produksi Umkm Doyan Jagung Mozarella Padang. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2, 913–919.

Situngkir, T. L., Rayhaan, Q., Awaludin, A., Dini, R., Putri, R., Azzahra, S., Syaharani, R. D., & Nurhasanah, S. (2024). Analisis Pengelolaan Biaya Produksi Dalam Bisnis Konveksi Baju Dengan Metode Variable Costing : Studi Kasus Pada Konveksi Saepurrohman Purwakarta. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 621–632.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Published
2025-06-27