Abstract
This study aims to explore effective strategies in the teaching of Nahwu (Arabic syntax) and Sharaf (Arabic morphology) at Salafi Islamic boarding schools in West Aceh Regency. The research focuses on the methods and techniques used by teachers to enhance students' Arabic language proficiency. This study identifies the challenges faced in teaching Nahwu and Sharaf and evaluates various strategies employed, including the use of Nadham (poetic form), instructional media, and curriculum design. Using a qualitative case study approach, data were collected through interviews, observations, and documentation, and analyzed thematically. The findings indicate that teaching strategies involving Nadham, local language integration, and religious context are effective in improving students' understanding of Nahwu and Sharaf. This study is expected to provide valuable insights for developing Arabic language teaching methods in Salafi Islamic boarding schools.
References
Aliyah, A. (2018). Pesantren tradisional sebagai basis pembelajaran nahwu dan sharaf dengan menggunakan kitab kuning. Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6(1), 1–25.
Anam, K., Listiana, H., & Itsbat, I. (2024). Model Pembelajaran Kitab Kuning Dalam Membentuk Keilmuan Dan Spiritualitas Santri Di Pondok Pesantren Hidayatul Mubtadi’in Lirboyo Kediri. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 1–16.
Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran guru profesional sebagai fasilitator dan komunikator dalam kegiatan belajar mengajar. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 124–132.
Azhar, M., & Rahmawati, M. (2022). Software dan Aplikasi Digital Penunjang Evaluasi Pembelajaran.
Dewi, D. S. I. S. (2019). Tantangan pesantren salaf dalam pembelajaran bahasa arab di era globalisasi. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 576–584.
Fadilla, A. R., & Wulandari, P. A. (2023). Literature review analisis data kualitatif: tahap pengumpulan data. Mitita Jurnal Penelitian, 1(3), 34–46.
Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan pembelajaran modern: konsep dasar, inovasi dan teori pembelajaran. Garudhawaca.
Firmansyah, M. B. (2019). Literasi multimodal bermuatan kearifan lokal serta implementasinya dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edukasi & Sosial, 10(1), 60–68.
Ginting, D. (2022). Teori dan Praktek Pembelajaran Berbasis Multimedia. Media Nusa Creative (Mnc Publishing).
Hanani, N. (2017). Manajemen pengembangan pembelajaran kitab kuning. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 15(2).
Hasanah, S. U. (n.d.). Pembelajaran Kontekstual Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Pesantren Pembangunan Cigaru Kecamatan Majenang Kabupaten Cilacap.
Hasanbasri, H., & Nurhayuni, N. (2023). Sumber Daya Teknologi Terhadap Pelaksanaan Kurikulum di Era Digital. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 874–888.
Hidayati, O., Fitri, A., & Dewi, E. (2024). Pembaharuan Pendidikan Pesantren menurut KH. Imam Zarkasyi dan Syekh Sulaiman Ar-Rasuli. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 297–307.
Huda, M., Fawaid, A., & Slamet, S. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 64–72.
Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.
Jauhari, M. I. (2023). Implementasi Metode Sorogan Pada Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Al-Islam Kemuja. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 366–377.
Jelita, M., Ramadhan, L., Pratama, A. R., Yusri, F., & Yarni, L. (2023). Teori Belajar Behavioristik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(3), 404–411.
Karim, B. A. (2020). Strategi Pembelajaran Kitab Kuning (Transformasi Penguatan Sistem Subkultur Pondok Pesantren Indonesia). LPP Unismuh Makassar (Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas ….
Kasim, A., Ilyas, H., & Rahim, A. (2023). Strategi dan Tipologi Pengajaran Bahasa Arab di Pesantren. Shaut Al Arabiyyah, 11(2), 496–502.
Khasanah, N., Hamzani, A. I., & Aravik, H. (2022). Pesantren Salafiyah dalam Lintasan Sejarah. Penerbit NEM.
Lubis, P. (2018). Pembelajaran Nahwu Dengan Nazham Alfiyah Ibn Malik. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 1(1), 25–42.
Marhamah, M., & Zikriati, Z. (2024). Mengenal Kebutuhan Peserta Didik Diera Kurikulum Merdeka. Wathan: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 89-106.
Mesra, R. (2023). Strategi Pembelajaran Abad 21.
Millah, A. D. S., & Ruswatie, A. (2024). Integrasi Pengaplikasian Media Pembelajaran Klasik dan Digital Interaktif Kajian Ilmu Ṣaraf: Studi Kasus Mahasiswa PBA UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri Purwokerto. LINCA: Jurnal Kajian Bahasa, 2(1), 129–155.
Mukhid, M. P. (2023). Penjaminan Mutu Pendidikan Pondok Pesantren Dengan Teknologi Pembelajaran. Pustaka Egaliter.
Nahar, N. I. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1).
Oensyar, K., & Hifni, A. (2015). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Telaah Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.
Pribadi, B. A., & Sjarif, E. (2010). Pendekatan konstruktivistik dan pengembangan bahan ajar pada Sistem Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 11(2), 117–128.
Qomar, M. (2002). Pesantren: dari transformasi metodologi menuju demokratisasi institusi. Erlangga.
Rahardjo, M. (2017). Desain penelitian studi kasus: Pengalaman empirik.
Rizki, D. (2024). Enforcement of Human Rights According to Nurcholish Madjid: Fiqh Siyasah Dauliyah Perspective. Al-Daulah: Jurnal Hukum dan Perundangan Islam, 14(1), 27-60.
Sagala, S. (2015). Manajemen dan kepemimpinan pendidikan pondok pesantren. Jurnal Tarbiyah, 22(2).
Sari, R. (2018). Implementasi konsep Zone of Proximal Development (ZPD) menurut Vygotsky pada perkembangan anak usia dini dalam tinjauan pendidikan Islam. Iain Bengkulu.
Subadi, T. (2006). Metode penelitian kualitatif. Muhammadiyah University Press.
Suryana, E., Aprina, M. P., & Harto, K. (2022). Teori Konstruktivistik dan Implikasinya dalam Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2070–2080.
Syamsuar, S., Chapakia, A. O., Hamsa, A., & Amelia, A. (2024). Integration of Maqashid Syaria in Nurcholish Madjid’s Thingking about Principles for Effective Good Governance. Al-Istinbath: Jurnal Hukum Islam, 9(1), 45-62.
Basyariah, S., & Rizki, D. (2023). Transformation Of The Political Bureaucracy System In Indonesia: Siyasah Dusturiyah Approach From The Colonial Era To The Reform Order. In PROCEEDINGS: Dirundeng International Conference on Islamic Studies (pp. 1-17).
Takdir, M. (2018). Modernisasi kurikulum pesantren. IRCiSoD.
Tohir, K. (2020). Model pendidikan pesantren salafi. Scopindo Media Pustaka.
Umam, A. (2021). Model Pembelajaran Kitab Kuning Berbasis Teknologi Digital (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Unggulan KH. Abdul Wahab Hasbulloh Bahrul Ulum Tambakberas Jombang). IAIN Kediri.
Yaqin, A. (2018). Metode Hafalan Dalam Peningkatan Pemahaman Santri Terhadap Kitab Alfiyah Ibnu Malik Di Pondok Pesantren Riyadlotul ‘Uqul Nampudadi Petanahan Kebumen. Universitas Islam Indonesia.
Yasir, M. M. (n.d.). Peran Guru Ilmu Nahwu Dan Shorof Dalam Meningkatkan Pemahaman Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Nurul Hidayah Sadeng Leuwisadeng.
Yin, R. K. (2008). Studi kasus: Desain & metode.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.