SERENADA (SEKOLAH RELIGIUS NASIONALIS BERBUDAYA): AN CHARACTER EDUCATION OF BLITAR KEREN CITY

  • Surayanah Universitas Negeri Malang
  • Ni’maturrosyidah Universitas Negeri Malang
  • Ratna Lestari Universitas Negeri Malang
Keywords: Blitar City, SERENADA, Character Education

Abstract

This research aims to examine human resource development programs in Blitar City in the field of education. SERENADA (Sekolah Religius Nasionalis Berbudaya) program is an innovative character education strengthening program implemented by Blitar City. This program aims to form students with good morals and KEREN character that includes aspects of diversity, religion, and nationalism. The implementation of SERENADA relies on strategies and collaboration between three main pillars: family, school, and community. The program focuses not only on academic activities, but also on character education integrated in intracurricular, co-curricular, and extracurricular activities. This research uses a qualitative approach with literature study and interview data collection techniques. The results showed that SERENADA program has the potential to improve students' religious, nationalist, and cultured characters. However, it is necessary to conduct periodic evaluations to ensure the effectiveness of the program.

References

Bakar, K. A. A. Idris HM Noor dan Widodo. (2018). Penumbuhan Nilai Karakter pada Sekolah Dasar di Kabupaten Jayapura Papua. https://journal.uny.ac.id

Dinas Pendidikan Kota Blitar. (2022). Program SERENADA. https://portal.dispendik.blitarkota.go.id

Fathurrohman, M. (2016). Pengembangan Budaya Religius dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Ta’allum, Vol. 04, No. 01, 19-42, Juni 2016

Gunawan, Heri. (2014). Pendidikan Karakter Konsep dan Implikasi. Bandung: Alfabeta

KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). Arti: Berbudaya. [Online]

KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). Arti: Religius. [Online]

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI. Penguatan Pendidikan Karakter Jadi Pintu Masuk Pembenhan Pendidikan Nasional. http://www.kemdikbud.go.id

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2016). Modul Pelatihan Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Guru. Jakarta: Tim PPK Kemendikbud

Muljana, Slamet. (2008). Kesadaran Nasional Dari Kolonialisme Sampai Kemerdekaan. Yogyakarta: LKiS

Pemerintah Kota Blitar. Sejarah Pemerintahan. https://blitarkota.go.id

Peraturan Daerah Kota Blitar Nomor 4 Tahun 2021 tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Kota Blitar Tahun 2021-2026.

Peraturan Walikota Blitar Nomor 35 Tahun 2022 tentang Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Program Sekolah yang Religius, Nasionalis, dan Berbudaya.

Riady, Ahmad Sugeng. (2021). Agama dan Kebudayaan Masyarakat Perspetif Clifford Geertz. Jurnal Sosiologi Agama Islam, Vol.2, No.1, 13-22, Maret 2021

Riady, Erliana. (2022). Banyak yang Bingung Visi Misi Pemkot Blitar Tingkatkan SDM Keren, Ini Maksudnya. Artikel: https://www.detik.com/jatim

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. Samijo. Sutopo dan Apri Nuryanto. (2014). Pendidikan Beretika & Berbudaya. Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintah Daerah.

Wijaya, Etistika Yuni. Dwi A S. Amat Nyoto. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Semina Nasional Pendidikan Matematika 2016 Universitas Kanjuruhan Malang, Vol. 1 Tahun 2016, 263-278

Published
2024-02-27