KONSEP KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM MENURUT MUHAMMAD NATSIR

  • Edy Saputra Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
Keywords: Muhammad Natsir, Curriculum, Islamic Education

Abstract

This article examines the concept of the Islamic education curriculum according to Muhammad Natsir. This study is included in the library research category. The study method used is descriptive-analytical. The primary data in this study came from the book Capita Selecta by Muhammad Natsir. The results of this study indicate that Muhamamd Natsir has made curriculum reforms during his time. The curriculum offered by Muhammad Natsir is an integrated curriculum that integrates religious and general education as the synthesis of the current dichotomy of the Islamic education curriculum.

References

Ahmad, Amrullah. Pendidikan Dalam Perspektif Epistemologi Islam. Jakarta: Media Dakwah, no. 251, Mei 1995.
Ansyar, Mohammad. (2015). Kurikulu: hakikat, fondasi, desain, dan pengembangan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Al-Asy’ari, M.Khoirul Hadi. (2014). Dakwah Tranformatif Muhamamd Natsir. Jurnal Walisongo Vol. 22, No.2.
Falah, Saiful. (2015). Pendidikan Kepemimpinan M.Natsir dan Implementasinya di Lembaga Pendidikan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam Vol. 4, No.8.
Hamalik, Oemar. (2009). Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum. Cet.Ke-2. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Harahap, Syahrin. (2011). Metodologi Studi Tokoh Pemikiran Islam. Jakarta: Prenada.
Harjono, Anwar dkk. (1996). Pemikiran dan Perjuangan Muhammad Natsir. Jakarta: Pustaka Firdausi.
Harahap, N. (2014). Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra’ Vol. 08, No. 01.
Khatibah. (2011). Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra’ Vol.05, no.01.
M. Federspiel, Howard. (1996). Persatuan Islam: Pembaharuan Islam Indonesia Abad XX, terj. Yudian W.Asmin dan Affandi moctar. Yogyakarta: UGM Press.
Nata, Abudin. (2005). Tokoh-tokoh Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Nata, Abudin. (1999). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu
Nizar, Syamsul dan Ramayulis. (2011). Filsafat Pendidikan Islam: telaah system pendidikan dan pemikiran para tokoh. Cet. Ke-3. Jakarta: Kalam Mulia.
Natsir, M. (1973). Capita Selecta 1. Jakarta: Bulan Bintang.
Nazir, M. (1985). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Pratikya, A.W (Ed). (1989). M. Natsir, Pesan Perjuangan seorang Bapak. Cet.ke-1. Jakarta : DDII.
Parydharizal, Ganna. Konsep Pendidikan M. Natsir “Mendidik Ummat dengan tauhid. (Majalah Sabili, Edisi Khusus 100 tahun Muhammad Natsir).
Rajab, La. (2016). Konsep pendidikan Islam muhammad Natsir (Suatu Kajian Analisis Kritis). Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol.1, No.1.
Raihan. (2013). Kepemimpinan Muhammad Natsir di Dewan Da’wah Islamiyah Indonesia (1067-1993). Jurnal AL-Bayan: Media kajian dan Pengembanagn Ilmu Dakwah Vol.19, No.2.
Ramayulis. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Cet. Ke-10. Jakarta: Kalam Mulia.
Roziqin, Badiatul. d.k.k. (2009). 101 Jejak Tokoh Islam Indonesia, Yogyakarta:e-Nusantara.
Suriasumantri, J. (1998). Penelitian Ilmiah, Kefilsafatan, dan Keagamaan: Mencari Paradigma Kebersamaan. In D. &. Ridwan, Tradisi Baru Penelitian Agama Islam: Tinjauan Antardisiplin Ilmu (p. 41). Bandung: Nuansa.
Sumanto, Edi (2016). Relevansi Pemikiran Demokrasi Abu ‘Ala Al-Maududi dengan Muhammad Natsir. El-Afkar Vol.5, No.1.
Suwarno. (2017). Pemikiran M.Natsir dalam pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, pendidikan, dan Humaniora Vol. 4, No. 1.
Syam, Firdaus. (2004). Yusril Ihza Mahendra; Perjalanan Hidup, Pemikiran dan Tindakan Politiknya. Jakarta: PT. Dyatama Milenia.
Syaodih Sukmadinata, Nana. (2017). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. Bandung: remaja Rosda Karya.
Sukri, Mhd Alfahjri. (2019). Islam dan Pancasila dalam Pemikiran Mohammad Natsir. ALFUAD: jurnal Ilmiah Sosial Keagamaan Vol.3, no.1.
Tafsir, Ahmad. (2014). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Cet. Ke-11. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tholkhah, Imam dan Ahmad Barizi. (2004). Membuka Jendela Pendidikan “Mengurai Akar Tradisi dan integrasi keilmuan Pendi dikan Islam”. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Ulumuddin, Ihya. (2016). Demokrasi Pendidikan Islam Perspektif Muhammad Natsir dan Relevansinya dengan Sistem Pendidikan Nasional. Maraji’: Jurnal Ilmu Keislaman Vol.2, No. 2.
Windi. A. (2007). 100 Tokoh yang Mengubah Indonesia. Jakarta: PT. Buku Kita.
Yusafrida. (2012). Kiprah Politik Muhammad Natsir. Jurnal TAPIs Vol.8, No.2.
Published
2021-07-06
How to Cite
Saputra, E. (2021). KONSEP KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM MENURUT MUHAMMAD NATSIR. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 13(01), 60 - 72. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.460
Section
Articles