LIBERALISME PENDIDIKAN (Analisis Pemikiran Carl R. Rogers dan Implementasinya Dalam Pendidikan Agama Islam)

  • IAIN Lhokseumawe

Abstract

To embody the spirit of liberalism, Rogers has been lowered into a more practical method of learning, while Islam does not have the concept of ( practical method) education that truly reflects liberal education. However, the differences and advantages of one another, not hinder to combine these two concepts . Because if the two concepts are combined, then education will produce high-quality output : master common knowledge (non - religious) and religious knowledge, capable of autonomous thinking, creative, wise and able to resolve any problems faced .

Merging these two concepts should not be exhaustive, but merely complementary. Islamic education is already mempuyai spirit of liberalism, the philosophy and objectives clear, no need to adopt the goals and spirit of liberalism offered Rogers. In contrast, the Islamic education system must adopt a way of teaching (practical method) of educational liberalism Rogers.

References

Adeney-Risakotta, Bernhar, “Pendidikan Kritis yang Membebaskan”, dalam Majalah Basis, Yogyakarta, Nomor 01-02, Januari-Februari, 2001.
Ancok, Djamaludin, DR., dan Suroso, Fuad Nashori, Psikologi Islami, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1995.
Arifin, H, M, M.Ed., Prof., Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
Arkoun, Muhammad, Nalar Islam dan Nalar Modern, Berbagai Tantangan dan Jalan Baru, Terj., Rahayu S. Hidayat, INIS, Jakarta, 1994.
Ashraf, Syed Ali, Krisis dalam Pendidikan Islam, Jakarta: Al Mawardi Prima, 2000.
Badri, Malik B., DR., Ph. D., Dilema Psikolog Muslim, Terj., Siti Zainab Luxfiati, Jakarta: Pustaka Firdaus, Cet ke-6, 1996.
Darsono, Max, Prof., Dr., dkk., Belajar dan Pembelajaran, Semarang: IKIP Semarang Press, 2000.
Depag RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Yayasan Penyelenggara Penterjemah Al-Qur’an, Jakarta: 1983.
Enginer, Asghar Ali, Islam dan Theologi Pembebasan, Terj. Agung Prihantoro, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, Cet. ke- II, 2000.
Fakih, Mansour, “Pengantar” William F. O’neil, Ideologi-ideologi Pendidikan, Terj., Omi Intan Naomi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, Cet. Pertama, 2001.
Hall. C.S.C., Kepribadian Menurut Carl R. Rogers, Yogyakarta: Pusat Pastoral, 1997.
Hanafi, Hassan, Islam wahyu Sekuler, Terj. M. Zaki Husein dan M. Nur Khoiron, Jakarta: Instad, 2001.
Hidayat, Komaruddin, Dr., “Taqdir dan Kebebasan” dalam Rekonstruksi dan Renungan Religius Islam, Muhammad Wahyuni Nafis (Ed), Jakarta: Paramadina, 1996.
Illich, Ivan, Bebaskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah, Terj., Sonny Keraf, Jakarta: Yayasan Obor, 2000.
Lefrancois, Guy R., Psychology For Teaching, seventh edition, California: Wadsworth, 1991.
Madjid, Nur Cholis, Islam Doktrin dan Peradaban, Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina, 2000.
————, “Pengantar”, Islam Doktrin dan Peradaban, Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina, 2000.
Mastuhu, Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren, INIS, Jakarta, 1994.
Mintara, Agustinus, “Sekolah atau Penjara”, dalam Majalah Basis, Yogyakarta, Nomer 01-02, Januari-Februari, 2001.
Mukhan, Abdul Munir, Paradigma Intelektual Muslim: Pengantar Filsafat Pendidikan Islam dan Dakwah, Yogyakarta: Sipress, 1993.
————, Nalar Spiritual Pendidikan, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2002.
O’neil, William F., Ideologi-ideologi Pendidikan, Terj., Omi Intan Naomi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, Cet. Pertama, 2001.
Rahman, Fazlur, Islam, Terj., Ahsin Mohammad, Bandung: Pustaka, Cet. Ke-III, 1997.
Rais, M. Amin, DR., Cakrawala Islam, Antara Cita dan Fakta, Hamid Basyaib (Peny.), Bandung: Mizan, 1987, cet. Pertama.
Rogers, Carl. R., Client Centered Theraphy: Its Current Practice, Implication and Theory, Boston: Houghton Mifflin, 1951.
Shihab, M. Quraish, Membumikan Al-qur’an, Bandung: Mizan, Cet. Pertama, 1996.
Shimogaki, Kazuo, Kiri Islam Antara Modernisme Dan Postmodernisme, Kajian Kritis Atas Pemikiran Hassan Hanafi, Terj. M. Imam Aziz dan M. Jadul Maula, Yogyakarta: LKiS, 2000.
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, Bandung: PT. Remaja Rosyda Karya.
Wahid, Abdul, “Pendidikan Islam Kontemporer: Problem Utama, Tantangan dan Prospek”, dalam Paradigma Pendidikan Islam, Ismail., et. al., (Ed), Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Winkel, W.S., Psikologi Pendidikan dan Evaluai Belajar, Jakarta: Gramedia, Cet. ke-III, 1986.
Published
2020-06-29
Section
Articles